Hopp til innhold

Omstridt papirløs

- Det er på tide at alle de papirløse i Norge får amnesti, mener ansvarlig redaktør Dag Herbjørnsrud i Ny Tid. Før jul kåret bladet Maria Amelie til årets nordmann.

Maria Amelie

Maria Amelie har skrevet boka Ulovlig norsk som kom ut i fjor.

Foto: Aesha Ullah / NRK

Maria Amelie har fått mye publisitet etter at hun kom ut med boka Ulovlig norsk i fjor høst.

Her forteller hun om hvordan hun har tatt utdannelse og skaffet seg et liv i Norge uten å ha noen rettigheter. Maria Amelies foreldre fikk avslag på asylsøknaden og familien har siden levd under jorden.

Amnesti ikke en løsning

Dag Herbjørnsrud mener Norge henger etter. Flere land i Europa har latt papirløse få bli, etter flere års ulovlig opphold, påpeker Ny Tid-redaktøren.

Per Sandberg og Dag Herbjørnsrud

Leder i justiskomiteen Per Sandberg og Dag Herbjørnsrud, ansvarlig redaktør i NY Tid.

Foto: Else Karine Archer / NRK

- Amnesti er ikke løsningen, mener Per Sandberg, FrP-politiker og leder i justiskomiteen. Sandberg mener vi ikke kan sammenligne oss med land som Italia og Spania, siden Norge allerede gir opphold til mange på humanitært grunnlag.

- Det første som må gjøres er å få til gode ordninger som gjør at vi raskt kan få transportert ut de som har fått avslag på asylsøknaden, sier Per Sandberg.

Hør debatten i Radio Migrapolis søndag kl 13.30 på P2 eller reprisen fredag kl 15.03 i samme kanal

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB