En ny Intercity-rapport, utarbeidet av Dovre Group og TØI viser at utbyggingen av den nye togstrekningen er «meget ulønnsom».
Ifølge rapporten er området for stort, og det ikke finnes passasjergrunnlag som kan forsvare de store investeringene som er blitt foreslått.
– Dette er et hån mot pendlerne som bruker kollektivt til jobb og alt annet, sier Willy Frantzen, lederen i Follo og Østfold pendlerforening.
- Les også: Lover sluttdato for Intercity-prosjektet
Han mener det er vanskelig og oppsummere Intercity-debatten, men at det kan tilnærmes en nasjonal skandale.
– Er det tog vi kjører, eller er det mennesker vi transporterer for at Norge skal gå rundt, spør Frantzen om fokuset i debatten.
Folk i fokus
Han mener det er mer enn bare en person som rammes når man er sen.
– Det er blitt en kostnadsmodell som regnes om til nytteverdi, noe som er helt feil når man skal beregne sammenheng i pendler-trafikken, mener Frantzen.
Når en person er sen, blir ikke barna hentet i barnehagen, så må barnehagetantene vente, og deretter fortsetter ringvirkningene.
– Avtaler skal gjøres, mat skal på bordet, alle blir berørt av at en eneste pendler er for sen, sier han.
- Les også: Aksjon for Intercity
Han synes det er viktig at man ikke skal tvinges til å bo i Oslo, kun fordi man arbeider der.
Skriker etter flere tog
– Vi står med ansvar for pendlere som ikke blir ansett som verdige nok til å fraktes på jobb, presiserer han.
Mangel på utbedring av skinner og ingen nye tog er en av grunnene til at han sier dette.
- Les også: Lover Intercity på Østlandet
– Det er 100 000 som reiser på strekningen vår hver dag, og det blir ikke flere tog før Østfoldbanen er fornyet, det er et problem, forteller pendlersjefen for Follo og Østfold.
Han tror mange vil ty til bil hvis ikke hele Intercity-utbyggingen blir gjennomført.
– Vi sitter som verdens rikeste land, men klarer ikke å få borgerne våre på jobb til rett tid, avslutter pendleren.
Han håper Jernbaneverket nå får de pengene de trenger for hele utbyggingen.
– Må bygges til ytterpunktene
Ola Elvestuen er enig med Frantzen om at Intercitytoget må bygges til alle planlagte ytterpunkter.
– Dobbeltspor på hele Intercitystrekningen er bra for et bedre bosettingsmønster, redusert biltrafikken i de tettbygde områdene og lavere boligpriser, sier Ola Elvestuen, byråd for miljø- og samferdsel i Oslo og nestleder i Venstre.
- Les også: Tograpport sier nei til Lillehammer
Ifølge rapporten vil TØI og Dovre sammenholde det etablerte Intercitytriangelet, men med en annen konseptuell tilnærming basert på en Østlandsstjerne.
Et slikt konsept kunne bestått av kortere strekninger av Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen, kombinert med satsing på eksempelvis ny Ringeriksbane og Gjøvikbanen.
Elvestuen mener TØI ikke evner å se det store bildet.
– En godt jernbanetilbud vil være ryggraden i et miljøvennlig transportsystem for Østlandet. En vingeklippet Intercityutbygging vil være en katastrofe for den regionale utviklingen i området, sier Elvestuen.
Må utnytte hele Østlandet
– Det vil være helt feil å begynne å begrense ambisjonsnivået som nå er lagt, forteller han.
Han tror heller ikke lønnsomhet er det viktigste aspektet i utbyggingen.
- Les også: Kan planlegges og bygges på ti år
– Det som er viktig med Intercity er at vi kan få et mye større bo- og arbiedsmakred på Østlandet, og vi kan ha en balansert utvikling i hele distriktet.
Han tror en begrensning av utbyggingen vil fokusere all næring og bosteder der det allerede er tettest.
Trenger bedre lokaltilbud
I rapporten kritiseres Jernbaneverkets Intercity-utredning for å ha viet kapasitetsproblemene i Oslotunnelen for lite oppmerksomhet. Dovre og TØI forutser at proppen under Oslo vil skape økt konflikt mellom lokaltogene i Oslo-området og Intercity-togene.
– Dagens tunnelløsning er overmoden for oppgradering, og vil tvinge seg frem uavhengig av en Intercityutbygging. Det er store rom for forbedring, noe som vil endres etter valget, sier Elvestuen.
Pendlerforeningen i Romerike synes man bør fokusere på å forbedre lokaltrafikken før noe annet.
- Les også: Garantien som kan koste 127 milliarder
– Det er ikke tvil om at Oslo trenger en ny tunnel, om situasjonen med lokaltogene skulle forverres hadde næringslivet kollapset på grunn av folk som ikke kom seg på jobb, forklarer Katrine Vevle Gjærum, leder for Romerike pendlerforening.
Med boligkrise i hovedstaden og befolkningsvekst i vente tror pendelerforeningen at man må gjøre det attraktivt å bo utenfor Oslo.
– Vi mener at det ikke bare skal være utbygging for de byene det er snakk om her, men at lokaltogene også må styrkes, avslutter hun.