DNB vurderer nå å vrake Evry som leverandør av driftstjenester.
Men selv om det var Evrys nettverk som kollapset og som førte til problemer hos en rekke banker, er det bankene som altså må bære ansvaret for hendelsen, skriver VG.
– Det er bankene som er ansvarlig for at betalingstjenester og nettbank fungerer tilfredsstillende for kundene. Banken kan utkontraktere oppgaver, men ikke ansvaret, sier seksjonssjef Frank Robert Berg i Finanstilsynet.
Evry har monopol
Bankene må derfor være sikre på at leverandøren etterlever kravene som bankene er pålagt å følge.
– Hvis banken har utkontraktert en veldig viktig funksjon, bør de sikre seg at reserveløsningen finnes og fungerer. Det er krevende for en bank å gjøre dette ordentlig, sier Berg.
I DNB er man så oppgitt over situasjonen at Evry risikerer å bli vraket ved neste korsvei, skriver Finansavisen.
– I dag er det én aktør som har monopol på driftstjenester til bankene, og det er en del utenlandske IT-selskaper som gjerne vil inn på det norske markedet, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide.
Han forteller at Norges største finanskonsern vurderer flere leverandører.
– Dyrt å bytte
Analytiker Thomas Nielsen i Pareto sier imidlertid at det ikke er enkelt å bytte leverandør hvis man er misfornøyd.
– Det er store byttekostnader knyttet til denne type tjenester og slike kontrakter, understreker han.
Hos Evry forteller kommunikasjonsdirektør Geir Remman at ingen kunder så langt har valgt å si opp avtalen med selskapet som er helt dominerende på driftstjenester til norske banker og forsikringsselskaper.
– Det er ingen kunder som har sagt opp kontrakter. Men det er klart at reforhandlingen av disse kontraktene er temmelig viktig for oss, sier han.