Kunstkritiker i Bergens Tidende Øystein Hauge er ikke nådig i kritikken av årets fredsprisdiplom.
- Dette er brukskunst på relativt høyt nivå, men neppe noe mer enn god dekor eller god design, sier han.
Samtidskunst
I siste utgave av tidsskriftet Billedkunst mener flere kritikere at nobelkunstnerne i større grad burde være representative for norsk samtidskunst. Kritikerne mener at en komite med kunstfaglig kompetanse burde plukket ut kunstneren - ikke Nobelinstituttet.
Øystein Hauge tror Nobelinstituttet tenker trygg underholdning når de velger ut kunsten.
- Hvis dette diplomet skulle reflektere norsk samtidskunst i dag, så måtte man jo plukket i et helt annet segment. Jeg tror nok det er en parallell i måten man velger artister til fredspriskonserten på, - her setter man sammen en type dannet underholdning.
Uproff
Kunstkritiker Tommy Olsson er enig kritikken. Han synes utvelgingen virker tilfeldig og avhengig av personlige preferanser. Kunstneren burde være en som har gjort seg bemerket de siste årene, mener han, og synes metoden er uproff.
- Nobelinstituttet bør overlate dette til en faglig sammensatt komite. Den trenger ikke være så stor, men den må i det minste bestå av noen som er orientert.
Direktør for Nobelinstituttet Geir Lundestad er ikke overrasket over kritikken.
Nobeldirektør Geir Lundestad
Foto: Heiko Junge / Scanpix- Vi skjønner jo godt at kunstorganisasjoner og andre vil ha en hånd om dette, men vi ønsker å velge på helt selvstendig grunnlag og utfra våre egne litt uklare kriterier.
- Vi ønsker ikke å bli involverte i noen svære kunstdebatter, sier Lundestad.
Utstillingsvindu
Årets nobelpriskunstner Per Fronth ser diplomet som et fantastisk utstillingsvindu. Selv om han ble plukket ut av Nobelinstituttet synes han at en komite med fagkompetanse har noe for seg.
- Jeg synes det er en god ide å ha en komite som plukker ut hvem som skal få lov til å lage til å lage nobelprisdiplomet. Det kunne nok være ganske nyttig på alle plan at man trakk inn ekspertise fra den kunstfaglige miljøet. Det ville vært veldig positivt, mener nobelkunstneren.
Per Fronth
Foto: Lars Helge Rasch / NRK