Hopp til innhold

Kunstkritikk mot Obamas diplom

Kunstkritikere er uenige i Nobelinstituttets valg av kunst til Obamas fredsdiplom. De mener en uavhengig komite med kunstfaglig tyngde burde gjort valget i stedet for Nobelinstituttet.

Nobeldiplomet avdukes

Leder for nobelkomiteen Thorbjørn Jagland og nobelkunstner Per Fronth

Foto: Stian Lysberg Solum / Nobels Fredssenter

Kunstkritiker i Bergens Tidende Øystein Hauge er ikke nådig i kritikken av årets fredsprisdiplom.

- Dette er brukskunst på relativt høyt nivå, men neppe noe mer enn god dekor eller god design, sier han.

Samtidskunst

I siste utgave av tidsskriftet Billedkunst mener flere kritikere at nobelkunstnerne i større grad burde være representative for norsk samtidskunst. Kritikerne mener at en komite med kunstfaglig kompetanse burde plukket ut kunstneren - ikke Nobelinstituttet.

Øystein Hauge tror Nobelinstituttet tenker trygg underholdning når de velger ut kunsten.

- Hvis dette diplomet skulle reflektere norsk samtidskunst i dag, så måtte man jo plukket i et helt annet segment. Jeg tror nok det er en parallell i måten man velger artister til fredspriskonserten på, - her setter man sammen en type dannet underholdning.

Uproff

Kunstkritiker Tommy Olsson er enig kritikken. Han synes utvelgingen virker tilfeldig og avhengig av personlige preferanser. Kunstneren burde være en som har gjort seg bemerket de siste årene, mener han, og synes metoden er uproff.

- Nobelinstituttet bør overlate dette til en faglig sammensatt komite. Den trenger ikke være så stor, men den må i det minste bestå av noen som er orientert.

Direktør for Nobelinstituttet Geir Lundestad er ikke overrasket over kritikken.

Nobel-direktør Geir Lundestad

Nobeldirektør Geir Lundestad

Foto: Heiko Junge / Scanpix

- Vi skjønner jo godt at kunstorganisasjoner og andre vil ha en hånd om dette, men vi ønsker å velge på helt selvstendig grunnlag og utfra våre egne litt uklare kriterier.

- Vi ønsker ikke å bli involverte i noen svære kunstdebatter, sier Lundestad.

Utstillingsvindu

Årets nobelpriskunstner Per Fronth ser diplomet som et fantastisk utstillingsvindu. Selv om han ble plukket ut av Nobelinstituttet synes han at en komite med fagkompetanse har noe for seg.

- Jeg synes det er en god ide å ha en komite som plukker ut hvem som skal få lov til å lage til å lage nobelprisdiplomet. Det kunne nok være ganske nyttig på alle plan at man trakk inn ekspertise fra den kunstfaglige miljøet. Det ville vært veldig positivt, mener nobelkunstneren.

Per Fronth

Per Fronth

Foto: Lars Helge Rasch / NRK

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska