Hopp til innhold

Gammelt nytt fra Wolfmother

Det har gått fire år og to tredjedeler av besetningen er byttet ut siden debuten. På sitt nye album «Cosmic Egg», er australske Wolfmother som før bedre på å rappe riff enn å tenke nytt.

Andrew Stockdale i australske Wolfmother
Foto: Heiko Junge / Scanpix

Wolfmother lener seg tungt på arven etter bluesbaserte tungrock-grupper fra 1960- og -70-tallet som Led Zeppelin, Cream og Black Sabbath. Og med et salg på over 1,4 millioner eksemplarer har debuten deres bevist at dette er gangbar rock også på 2000-tallet.

Innenfor denne delen av rocken handler det delvis om å låne og turnere gamle knep. Men noe av poenget er også at man må gi det hele en ny twist. Det gjør ikke Wolfmother.

Bra hyllestband

Som i «White Feather» er alt riktig på overflaten til Wolfmother. Godt hjulpet av en usedvanlig feit produksjon fremviser de en ubestridelig kunnskap om de korrekte instrumentene og effektene. Likevel er det vanskelig å ta denne 70-talls riffingen og oppblåste bombastiske stadionrocken på alvor. Men som hyllestband til gamle helter hadde dette vært perfekt.

Irriterende vokal

Kompet i verset i «Sundial» reproduserer den sårt etterlengtede rapmetal-gruppen Rage Against the Machine. I «Far Away» bikker det over i 80-talls kommersiell hår-heavy uten å bidra med noen ny minneverdig melodilinje. Her når jeg også metningspunktet når det gjelder vokalen til Andrew Stockdale, som beljer tynt og nasalt som den eldre Axl Rose.

Posøren

Det er påfallende at Stockdale, den som er igjen fra orginalbesetningen, var den ene som kunne lite annet enn å posere og kaste på sin fine afro-sveis under Quartfestivalen i Kristiansand i 2006. Som gitarist hadde Stockdale ikke kontroll. Det har han for så vidt på plate. En dyr og flink produsent kan som kjent fikse på mye i studioprosessen.

Ikke ferdig klekket

Wolfmother er denne retrorockens boyband: Kalkulerte, litt glatte, helt ufarlige og ganske så fengende. De som likte debuten, vil like nye «Cosmic Egg». Men de som vil ha noe kvassere og ferdig klekket, bør gå for beslektede store band som Queens of the Stone Age og Mastodon. For Wolfmother er fremdeles best egnet som en festlig seanse med tv-spillene Rock Band eller Guitar Hero.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka