Hopp til innhold

Labert fra a-ha

a-ha er tilbake der de startet med et rendyrket synthbasert lydbilde. Den store forskjellen nå, er fraværet av minneverdige melodier.

a-ha
Foto: MARTIN BERNETTI / AFP

På sitt forrige album, «Analogue», rocket a-ha opp soundet sitt med smårufsete gitarpartier. Men på nye «Foot of the Mountain» som slippes neste uke, er strengene oftest så vidt hørbare mellom pulserende synther.

Lydene kjenner man igjen fra 1970-tallets proto-elektronikapionérer som Kraftwerk og 80-talls Depeche Mode. Men disse gruppenes henholdsvis kjølige minimalisme og dramatiske melankoli, finner man ikke i a-has univers for tiden. a-has musikk akkurat nå er trygt plassert midt i veien og skreddersydd for kommersiell voksenradio.

Slapt og baktungt

«Shadowside» er treg og svulstig, som mye annet på «Foot Of The Mountain». Skyggesiden som antydes er ren overflate. Men låten fungerer greit som et oppvisningsnummer for det høyere registeret til Morten Harket.

Det finnes et par spor på skiva med en viss fremoverlent energi. «Sunny Mystery» blåser litt liv i siste del av albumet. «Riding the Crest» er kanskje platens beste og mest fengende øyeblikk, og ganske sikkert en kommende singel.

Ellers er «Foot of the Mountain» en slapp og baktung sak. Tempoet er gjennomgående tilbakelent med forsiktig trippende synthpulser som nesten blir irriterende i sin manko på fremdrift. «What There Is» er så ensformig og flat at det nærmer seg en katastrofe. Selv ikke et dyrt og pompøst strykearrangement kan redde stumpene av dette.

Hvor er låtteften?

Det største problemet med «Foot Of The Mountain» er mangelen på de gode refrengene. I dette segmentet av popen er det livsviktig at i hvert fall de sitter som en kule. Så hvor blir det av låtteften til Norges popkonger?

De hadde litt av den på forrige album, godt hjulpet av noen av popbransjens proffeste låtsmeder. Produsentene må muligens ta noe av skylda for ikke å ha dyrket frem de beste sidene til a-ha denne gangen.

Retro på feil måte

I tillegg blir det minus for lydbildet de har kledd a-ha opp i. Streamen som denne anmeldelsen er basert på, skal være bra nok til å kunne si at produksjonen både er tam, utdatert og låter billig.

Synthentusiastene blant fansen får nok sitt, men a-ha tiltrekker neppe mange nye tilhengere med «Foot Of The Mountain». Med nød og neppe skulle dette være akkurat middels nok til å holde ved like den ikke ubetydelige fanskaren som er spredt over hele kloden.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska