Ferske tall fra Norsk Mediebarometer utgitt av Statistisk sentralbyrå,
, viser at den totale TV-tittingen holder seg stabil.Fire av fem ser fjernsyn på en gjennomsnittsdag. Den høyeste seerandelen står de yngste for, mens de eldste bruker mest tid på TV.
TV-seingen faller noe
83 prosent av befolkningen så på fjernsyn en gjennomsnittsdag i 2006. Det er en nedgang fra 85 prosent i 2005.
- Likevel er dette imponerende stabilt, sier statistikkrådgiver Odd Frank Vaage i Statistisk sentralbyrå.
I gjennomsnitt brukte vi nesten 2,5 timer foran skjermen i 2006. Menn har tradisjonelt sett noe mer fjernsyn enn kvinner, men denne forskjellen er nå nesten utlignet.
Ingen panikk på Marienlyst
- Dette er tall vi tar med knusende ro, sier medieforsker Kristian Tolonen i NRK Forskningen. Det er markedsandelen som betyr noe, sier han.
I følge Tolonen er NRK1s markedsandel (dvs andelen av de som faktisk sitter foran TV'n) på 39,9 prosent.TV 2s markedandel er 30,1 prosent. - Årsaken er at folk ser lenger på NRK, sier Tolonen.
Han påpeker at tallene som alle de store aktørene i bransjen baserer seg på, er tall fra TNS Gallups TV-meter-undersøkelse. - Og her er NRK fortsatt større enn TV 2 - med klar margin, sier Tolonen.
De yngste og eldste er klistret
91 prosent av barn under 13 år ser på TV daglig, viser tallene fra Norsk mediebarometer 2006. Andelen er også svært stor i aldersgruppen 13-15 år og blant de over 67 år. Barna bruker i snitt over 2 timer pr dag, mens pensjonistene sitter klistret i 3 timer og 42 minutter.
Generasjonsforskjellene er store. De yngste ser helst på serier og musikkprogrammer, mens de eldste foretrekker nyheter og debatter.
De rike ser minst
Jo høyere utdanning og inntekt folk har, desto mindre ser de på TV.
Eldre menn ser NRK
Det er ikke lenger så stor forskjell mellom kjønnene når det gjelder kanalvalget, selv om menn foretrekker NRK i noe større grad enn kvinner.
NRK1 har en overvekt av middelaldrende og eldre seere, mens TVNorge og TV 2 har overvekt av barn og unge. NRK2 og TV 2 har en jevnere aldersmessig fordeling.
NRK-seeren har også noe lengre utdanning en snittet. De med kortest utdanning foretrekker i større grad TVNorge og TV3.
Når det gjelder type programmer, så foretrekker middelaldrende og eldre folk nyheter, debatter og samfunnsinformasjon, mens de yngre ser mest på serier og popmusikk. Menn i alle aldre er de ivrigste tilskuerne på sportssendinger, sier 2006-tallene fra Norsk mediebarometer.