Hopp til innhold

– Som å tette ett lekk badekar

Å fjerne vraket av krysseren Murmansk fra fjæresteinene på Sørøya på en miljøvennlig måte, har bydd på problemer for selskapet som tok jobben.

Video Heving av Murmansk

Hevingen av Murmansk har tatt lengre tid enn planlagt.

– Det er som å tette ett lekk badekar, et veldig stort badekar. Det krever veldig mye arbeid, sier Øyvind Omnes, prosjektleder for riving hos AF Decom.

For tre år siden fikk AF Gruppen oppdraget med å heve vraket etter krysseren Murmansk.

Arbeidet skulle være ferdig i år, men nå ser arbeidet ut til å bli minst ett år forsinket.

Havnet i fjæresteinene

Den 211 meter lange russiske krysseren Murmansk havnet i fjærsteinene ved Sørvær i Vest-Finnmark julaften 1994 etter å ha slitt seg fra et slep på vei til opphogging i India.

Siden den gang har det vært en lang kamp for lokalbefolkningen, før det ble vedtatt at vraket skal fjernes.

Må tømme området

For å hogge opp vraket må området tømmes, et oppdrag som har blitt prestisje etter at mye har gått galt.

– Vi vet sikkert at vi skal få det til. Vi reiser ikke fra Sørvær før vraket er fjernet, sier Omnes.