De 40 år gamle Sea King-redningshelikoptrene skal fly i 10 år til før de blir tatt ut av tjeneste.
I går ble det kjent at mens det ene Sea King-helikopteret på Banak i Finnmark ikke kunne ta av under redningsaksjonen i Nord-Lenangen onsdag, sto det andre havarert på fjellet.
Pressetalsmann Eystein Kvarving hos Forsvarssjefen sier det blir en utfordring å skaffe reservedeler, men sier at 330-skvadronen skal gjøre sitt ytterste for å holde de gamle redningshelikoptrene i drift.
– I det store og hele er det ganske vanskelig å opprettholde en så høy tilgjengelighetsgrad som Sea Kingen har. Den er på 98,5 prosent tilgjengelighet. Det er imponerende også for nyere flymaskiner, sier han.
Pressetalsmann Eystein Kvarving hos Forsvarssjefen sier det blir en utfordring å skaffe reservedeler, men sier at 330-skvadronen skal gjøre sitt ytterste for å holde de gamle redningshelikoptrene i drift.
Foto: Jan Kenneth Bråten / NRK
Skal holde i 10 år til
Ifølge Kvarving skal det være mulig å drifte Sea King i ti år til.
– Ja, vi gjør alt vi kan for at det skal være mulig. Men det er svært krevende, og det vet vi fra før. Men vi gjør alt vi kan for å fortsatt redde liv med Sea King, det må det ikke være noen tvil om, sier han.
Han sier at det kan være utfordrende å operer gamle flymaskiner. Til tross for at statistikken er god.
– Det er veldig frustrerende for dem som opererer helikoptrene og dra ut å gjøre en innsats for å redde liv, å oppdage at man av tekniske årsaker ikke kan ta av.
Forsvaret vurderer å demontere deler av Sea King-helikopteret som havarerte på fjellet Divgagáisá i Finnmark, for så å hente det ned til Banak lufthavn ved hjelp av et annet helikopter.
Foto: 330 Skvadronen / Forsvaret
Han forteller at de som drifter og vedlikeholder helikoptrene gjør en viktig jobb, og er en av grunnene til at helikopteret i dag har såpass høy tilgjengelighetsgrad.
– Er det mulig å få tak i reservedeler?
– Det er kanskje det mest utfordrende av det å ha helikopter som vi har hatt i 40 år. Vi blir nødt til å leve med Sea King i cirka 10 år til. Da må vi ikke slippe tak i utvikling og fornying, som vi er avhengig av for å holde helikopteret oppe. Det må vi følge, sier han.
– Du kan si at det kunne vært bedre, men vi ser fram til prosessen med å hente inn nye helikopter. Vi ønsker oss nytt utstyr, men det er imponerende at Sea Kingen er relevant fortsatt. De som gjorde anskaffelsene den gang har gjort en imponerende jobb.