Kravene for å få båtførerbeviset bør bli strengere, og det bør innføres en praktisk prøve for å få «båtlappen».
Det mener stortingsrepresentant fra SV, Hallgeir Langeland.
Han tror det vil bli færre dødsulykker på sjøen dersom det blir vanskeligere å ta båtprøven.
Les også:
Les også:
– Det er det praktiske som gjelder
I dag kreves det bare en teoretisk prøve for å ta båtførerprøven. Det betyr at folk kan få båtførerbeviset uten å ha navigert en eneste båt på sjøen. Langeland mener dette blir for lettvint.
Les også:
Les også:
– Det er alltid det praktiske som er det som gjelder når du er ute på sjøen eller på veien. Det er hvordan du oppfører deg der som betyr noe. Hvis du ikke kan dette på en skikkelig måte, så utsetter du deg selv og andre for fare, sier Langeland til NRK.
Flere vil ha mer politi på sjøen
De mange båulykkene de siste ukene har ført til en omfattende diskusjon rundt sikkerheten på sjøen.
Hittil i år har 40 personer druknet i Norge. Juli er den verste måneden. I første halvdel har ni personer druknet, mot seks i fjor.
Dette er bakgrunnen for at presidenten i Norges Røde Kors, Sven Mollekleiv,
langs kysten.– Det vi ser er at politiets tilstedeværelse virker forebyggende, derfor ønsker vi se flere politibåter tilstede, sammen med oss for å hindre ulykker, har Mollekleiv uttalt.
– Gjør redningsvester trendy
Forskningsleder Rune Elvik på Transportøkonomisk institutt har slått et slaag for økt bruk av redningsvester.
– Jeg tror det er viktig å forsøke å gjøre redningsvestene til et
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Umulig for politiet
Generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet mener at færre ressurser til båtkontroller også spiller en vesentlig rolle.
De har uttrykt bekymring for
i politiet.Det samme sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund. Han mener antall forelegg skyldes mindre tilstedeværelse som følge av mangel på midler.
Politiet er imildertid skeptiske til forslag om mer kontroll og flere bøter.
– Det vil på det nærmeste være umulig for politiet, selv med langt flere båter og mannskaper ute enn i dag, å forhindre tragedier dersom båtfolket ikke opptrer med aktsomhet og fornuftig adferd, sier politimester Marie Benedicte Bjørnland i Vestfold.
– De kan jo kjøre båt
Blant båtfolk i Stavanger får forslaget fra SV-representanten om obligatorisk praktisk båtførerprøve blandet mottakelse.
Kameratgjengen Lars Martin Salte, Henning Lura og Morten Lervoll er delte i synet på om en "oppkjøring" til båtførerprøven vil få ned tallet på ulykker på sjøen.
– Jeg synes det er et bra forslag, men jeg vet ikke om det vil øke sikkerheten i det hele tatt. Folk kjører «galmann» uansett, mener Salte.
Kameraten hans er langt på vei enig
– Jeg synes det er helt topp. Det sier seg selv at det burde være en praktisk prøve i tillegg til den teoretiske prøven, sier Lura.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Morten Lervoll peker på at ikke alle har like stort behov for førerprøve.
– For folk som har kjørt båt siden de var små, så er det litt feil. De kan jo kjøre båt, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
–Manglende bruk av kunnskapene er problemet
Det er nærings og handelsdepartementet som har ansvaret for båtførerprøven. Nærings og handelsminister Trond Giske mener at det er uaktuelt å innføre en praktisk båtførerprøve med det første.
– Det blir nok veldig omfattende å skulle ha en praktisk prøve. Vi får først høste erfaringer med det vi har innført. Så får vi vurdere om det bør utvides for eksempel med flere årskull, sier Giske.
Les også:
Nærings og handelsministeren er ikke sikker på om en praktisk båtførerprøve vil føre til færre ulykker.
– Dessverre er det jo slik at det ofte ikke er mangel på kunnskap som fører til ulykker, men manglende bruk av kunnskapene. Vi vet at høy promille er farlig, vi vet at høy fart er farlig. Likevel ser vi at folk bryter det regelverket som allerede finnes, og da skjer det også dessverre ulykker, sier Giske.