Bryggedekket er i impregnert plank som bærer preg av tidens tann. Hovedgrunnen til at det er slitt, er at brygga tilhører gang- og sykkelveinettet som blir ganske brutalt brøytet om vinteren.
Dette skrev Tønsberg havnevesen som bakgrunn for å bruke inntil 6,5 millioner kroner på 170 meter brygge. I havnevesenet anser man at brygga er Tønsbergs paradegate, men at den er blitt for smal.
I rute
Tidligere i vinter ble det satt ned pæler slik at brygga kan bli bredere. Dermed øker bredden med 2 meter ved Havariet og med 5 meter ved Lindahlplan.
Det er TKS-Bygg AS fra Sandefjord som jobber på brygga nå om dagen. Det gamle dekket fjernes, og i løpet av uka begynner man trolig å legge nytt dekke.
- Vi er i rute og regner med at brygga kan tas i bruk til 17. mai, sier byggeformann Kjell-Arild Andersen. Han sier at den største utfordringen med jobben har vært de store snømengdene:
Paradegata i byen
På varme sommerdager er det stappfullt av mennesker på brygga i Tønsberg, og i tillegg er det mange som legger til med båt. Brygga har blitt en av Tønsbergs turistmagneter, og den økte trafikken har tvunget fram behov for mer plass.
Byggeprosjektet har tre punkter: Øke bredden, fornye bryggedekket og skille lystbåtene fra gangtrafikken.
Regning kommer
I vedtaket om bygging heter det at "det søkes delfinansiering fra eiere og næringsdrivende langs brygga". Men så langt har ikke havnevesenet sett ei krone.
- Dermed tar vi hele regninga selv. Men for å dekke det inn, øker vi avgiftene for brukerne som leier grunn langs brygga, sier Ola Jordheim i havnevesenet.
Brygga kommer til å bli betraktelig bredere enn her. Og det trengs, for på varme sommerkvelder går turister og fastboende tett i tett.
Foto: Yngve Tørrstad / NRK