10. januar 2009 skjer det som Ruth Hoel mener har snudd opp ned på livet hennes.
Hun faller på isen utenfor hjemmet sitt i Trondheim og brekker lårhalsen.
På et blunk ble rollen hennes som ansatt i Posten gjort om til bruker på NAV.
Fikk ikke nødvendig støtte
– Det var ikke mulig å forberede seg på at du skal miste over 33 prosent av lønna di som enslig forsørger, sier Ruth Hoel til NRK.
Sønnen til Ruth var da seks år gammel.
Etter operasjonen ble hun så funksjonshemmet at hun trengte hjelp til alt fra matlaging til vasking, men likevel fikk hun ikke støtte av NAV Lerkendal til SFO for sønnen.
– Det falt bort, fordi regelverket sier at du må være i fysisk aktivitet, jobb eller skole for å få det dekket.
Fratatt gutten sin
Det ble også for dyrt å bo der hun og sønnen bodde, så hun måtte finne seg en billigere leilighet.
Så gikk bruddet i lårhalsen opp igjen, og situasjonen ble enda verre.
– Jeg fikk veldige smerter, og sønnen ble redd for mora si igjen fordi jeg brukte krykker. Jeg prøvde å få hjelp til han gjennom en psykiatrisk sykepleier, forteller Hoel.
Det endte til slutt med at den psykiatriske sykepleieren sendte inn en bekymringsmelding på gutten til Hoel.
– Ingen så situasjonen min. Jeg var alene med en liten gutt som jeg kunne trengt støtte og hjelp til i stedet for å få de beskyldningene.
– Ble en dominoeffekt
Det som bare skulle ta seks måneder, ble et mareritt på to år.
– Det ble en dominoeffekt da jeg gikk over til NAV-systemet. Det var et tungt system med nei over hele linja. Jeg var helt fortvilt og anket ikke på avslag på søknader, fordi jeg var så sliten av alt, sier Hoel.
Nå er hun tilbake i jobben som hun har hatt siden 1978 i Posten.
Hun har fått fast saksbehandler på NAV, men har gjeldsproblemer og har mista den daglige kontakten med sønnen sin.
– Det er uforståelig at man blir halshugd i stedet for å få hjelp og empati når man havner i en slik krise. NAV ødela livet mitt, fordi det gikk så mye ut over meg, sønnen min og økonomien min, sier Hoel, som gjerne skulle gjort ting annerledes da hun oppsøkte NAV for første gang.
– I ettertid ser jeg at jeg burde kontaktet en advokat med en gang jeg gikk over til NAV-systemet. Men det tenkte jeg ikke på da.
NAV beklager
Harald Solbu, som er leder ved NAV Lerkendal, sier at det kan være en fordel å ha med en venn eller advokat i komplekse saker.
Han beklager det Hoel har opplevd ved det lokale NAV-kontoret.
– Hvis situasjonen er den at hun har fått for dårlig veiledning av oss, så er det trist, sier Solbu til NRK.
Kontoret får kritikk fra fylkesmannen
Fylkesmannen avdekket flere kritikkverdige forhold ved NAV Lerkendal under et tilsyn mellom februar og september i år.
Tilsynet viser blant annet at brukerne ikke har fått den individuelle behandlingen de har krav på, og kommunaldirektøren i Trondheim tror det også kan gjelde flere av de andre NAV-kontorene i byen.
Lederen ved kontoret på Lerkendal lover at de skal bli bedre på behandling av mennesker og saker.
– Vi driver kontinuerlig opplæring både på dette området og mange andre områder i NAV, slik at vi stadig prøver å bli bedre både i kontakten med brukerne og i det faktiske fagarbeidet som vi gjør, sier Solbu.