I ti år kom alderspensjonen til Hans Ormberg punktlig inn på en felles konto han deler med kona. I juni i fjor oppdaget han at han hadde merkelig lite penger, og begynte å undersøke saken.
– Jeg trodde NAV hadde glemt å overføre pengene, så jeg ringte dem for å høre. De forsikret meg om at de hadde overført pengene, sier Hans Ormberg til NRK.no.
Feil kontonummer
Da han tok en nærmere sjekk på utbetalingsslippen fra NAV så han at kontonummeret som sto der ikke var hans.
– Jeg hadde et vergebarn som jeg opprettet en bankkonto for og søkte barnetrygd for. Det har jeg gjort flere ganger med mange andre barn, uten at det har blitt problemer, sier han.
Da vergebarnet fylte atten høsten 2009 og ikke lenger hadde krav på barnetrygd, begynte NAV å sette alderspensjonen til Ormberg inn på denne kontoen, uten å kontakte ham.
Fraskrev seg ansvar
Ormberg ringte NAV og fortalte om feilen, men de nektet å betale tilbake et øre og fraskrev seg ethvert ansvar. De la alt ansvar over på Ormberg, og antydet i brevet at han burde sjekke kontoen sin oftere.
– Hvorfor skal man kjempe for å få en pensjon som man har rett på, bare fordi de har gamle datasystemer? Jeg må jo skatte av de pengene også, da kommer jeg opp i 160 000 kroner som jeg lider som tap, sier han.
Da NRK tok kontakt med NAV gikk det under et døgn før de gjorde full retrett i saken.
– Beklagelig
– I ettertid, slik vi nå ser saken, er det beklagelig at vi har gjort en feil og ikke fulgt rutinene godt nok, sier direktør i NAV Trøndelag, Per- Roger Samstad til NRK.no.
Han avviser at en må være ressurssterk og stå på for å få NAV til å vedgå feil.
– NAV har ikke noe grunnlag for å moralisere overfor våre brukere. Vi skal jobbe og legge til rette for at brukerne få de ytelser de har krav på, sier han.
De har foreløpig ikke bestemt seg hva de skal gjøre i forhold til vergebarnet som har mottatt pensjonspengene.
– Når det gjelder det tidligere vergebarnet som urettmessig har fått 126.000 kroner fra NAV, må NAV vurdere om saken skal forfølges , sier Samstad.
Håper på løsning
Saken til Ormberg har vandret mellom mange NAV-kontorer i åtte måneder. I januar i år avslo NAV kravet til Ormberg om erstatning.
Nå har NAV Trøndelag bedt NAV Klageinstans Sør i Kristiansand om å behandle klagen til Ormberg på nytt.
Ormberg går ut i fra at det neste brevet han får fra NAV er en beskjed om at pensjonen han har til gode er satt inn på hans riktige konto.