Spanjolen Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC), gleder seg til å følge med togutviklingen i Norge, skriver Nationen.
Verdens beste flytog
– Jeg er allerede mektig imponert over Flytoget, selv om det ikke er definert som en høyhastighetsbane.
– Flytoget er et av de beste i verden, og det lover godt for videre banebygging, sier han til Nationen.
Barron er en av åtte medlemmer i Jernbaneverkets nye internasjonale ekspertgruppe dom har sine første møter i Norge denne uka for å utrede utbygging av høyhastighetsbaner mellom ulike byer og landsdeler.
50 millioner er satt av til utredningen. Han mener det er bra for Norge å satse på
høyhastighetsbaner.
– Det er viktig å diskutere hvordan vi vil reise i framtida, og at vi bør ha en plan for barnebarna våre. Det er dem vi skal bygge for, sier han.
LES OGSÅ: Lyntog ett skritt nærmere
Bra med grisgrendte strøk
Barron viser til at den største fienden for høyhastighetstog faktisk er tett befolkede områder.
– Her har Norge en stor fordel med sin spredte bebyggelse, og det vil derfor være mye lettere å bygge ut traseer her enn i mer folketette land, sier han.
Å prøve å overføre den tyske eller franske lyntogmodellen til Norge vil, ifølge Barron, være en katastrofe.
– Det viktigste for at Norge skal lykkes med sitt høyhastighetstog, er å finne sitt eget konsept.
– Høyhastighetsbaner er et system som må tilpasses hvert enkelt
land, sier han.