Røstværingene får nytt postkontor fra i dag. Posten etablerer en reserveløsning etter brannen natt til søndag.
Les også:
Det sier informasjonssjef for Posten region nord, Pål Jacobsen.
- Dette var en veldig trasig dag for alle på Røst. Ikke bare mistet de nærbutikken sin, men alle de som hadde levert inn sin julepost på lørdag, og de som ventet på sin julepost mistet jo alt i denne forferdelige brannen.
Video: Juleposten opp i flammer
- Ja, for dene gangen brant det på det verst tenkelige tidspunktet med julen like rundt hjørnet?
- Ja, i allefall i forhold til Posten var det så godt som det verst tenkelige tidspunktet. I løpet av de siste dagene har vi jo oppfordret folk til å bruke helgen godt til å levere juleposten før fristen den 16. desember.
- Det var veldig mange som hadde levert inn juleposten nettopp på lørdag og den juleposten skulle jo avgårde fra Røst i går.
- Det var dessverre veldig mye post som gikk tapt og det lå også endel post fra tidligere i uken som ikke var hentet ennå , sier Jacobsen.
Må sende på nytt
Jokerbutikken på Røst, med post i butikk, ble totalskadd i brann natt til søndag.
Foto: Ove Johnny Måsøy- Alle de som har levert post og som hadde post som skulle hentes, hva gjør de nå?
- Ja, de må nok svinge seg veldig fort rundt og kanskje skrive nye julekort om de rekker det. Julekort har man nok noe bedre tid på. Det er jo en frist den 16. desember, og da sier vi at sender man pakker før den tid så kommer det fram før jul.
Men de ordinære fristene gjelder fortsatt og når vi sier den 16. desember er det fordi vi har så store volum i julen at vi vet at vi risikerer forsinkelser. Så man har et par tre dager på seg for å få fram juleposten.
Men det aller viktigste folk som tror de har mistet julepost i denne brannen gjør er å kontakte Postens kundeservice og melde dette tapt .
- Vi må ha dette registrert for å kunne følge saken videre, så de som vet om en pakke de skulle ha mottatt, eller at de har levert inn post på lørdag som de tror kan ha gått tapt i brannen, må ta kontakt med vår kundeservice slik at vi kan får fulgt dette opp på en ordentlig måte. Det lover vi å gjøre, sier Jacobsen.
- Kommer de som har mistet sin post til å få erstattet dette på noen måte?
Erstatning
- Det finnes forskjellige erstatningsordninger i forhold til de forskjellige produktene Posten har. Hvis man starter med det aller enkleste nemlig et valig brev, så er det en uregistrert sending og man har ingen kvittering.
- Den er heller ikke mulig å spore slik man kan med pakker og der finnes det i utgangspunktet ingen form for erstatning, men pakkeproduktene har forskjellig erstaning avhengig av hvilke produkter det er.
- Når man melder dette til Postens kundeservice så vil vi følge det opp i forhold til erstatning, sier Pål Jacobsen.
Informasjonssjef for Posten region nord, Pål Jacobsen.
Foto: Posten Norge / Thor S. Kristiansen- Men det er jo forskjell på de som sender et par ullvotter eller om man sender en gullring, det står jo ingenting om innholdet i disse pakkene - hvordan håndterer dere det?
- Det blir jo en sak mellom Posten, avsender og forsikringsselskapet. Men dette pleier å gå bra. Folk utnytter ikke en trasig hendelse som dette er, det er vår erfaring, så det regner jeg med skal gå veldig bra.
- Hvor ligger ansvaret nå slike hendelser inntreffer?
- Posten har et erstatningsansvar overfor denne pakken som ikke er utlevert, så det er Posten som ordner dette direkte mot kunde, og så har butikken en innboforsikring som dekker alt tap slik at Posten og butikken gjør opp i bakkant. Men underveis gjør vi opp med kunde slik at man slipper å gå alle disse omveiene, sier Jacobsen.
Reserveløsning
- Nå er jo befolkningen på Røst i en veldig spesiell situasjon akkurat nå, er det noe dere i Posten kan gjøre for at de skal få fram posten sin i tide før jul?
- Det vi først og fremst gjør er at vi sammen med Joker etablerer en midlertidig løsning allerede fra i dag på den andre butikken på Røst.
- Og fra i morgen har vi en reserveløsning som er operativ.
- Det betyr at vi har en post-i-butikk løsning på Røst, der man kan levere inn pakker og der man kan hente posten som kommer til øya idag.
- Vi vil selvfølgelig også være behjelpelig med å svare på de spørsmål som våre kunder på Røst måtte ha i forbindelse med post som har gått tapt, sier Jacobsen.