- Det er lenge siden jeg registrerte at leksearbeid gir større frustrasjoner og problemer enn gevinst, sier rektor Olav Lunde Fjelltveit ved Lyshovden skole til
.Han mener at leksearbeidet øker de sosiale forskjellene blant elevene.
Ser ikke hva som er bra
Fjelltveit sier til avisen at det er urettferdig å forvente at en enslig mor med tre barn skal leve opp til samme forventningene som en familie med mor, far og to barn.
Han klarer ikke å se hva som er så bra med lekser.
- Det blir et fremmedelement i barns fritid. Jeg lurer rett og slett på om lekser er et godt utgangspunkt for å skape gode relasjoner mellom foreldre og barn, sier han.
Ny forskning viser at lekser hjelper kun elever med høyt utdannede foreldre. Forskjellene i elevpresentasjonene er større i klasser som får hjemmelekser enn leksefrie klasser.
- Heldagsskole best
Fjelltveit mener at skoledagen er for kort. For å komme gjennom pensum trenger vi enten lekser eller heldagsskole. Han mener det beste vil være heldagsskole.
Forsker ved Statistisk sentralbyrå Marte Rønning, har analysert undersøkelsen av 4000 barneskoleelever gjort av nederlandske skolemyndigheter. Rønning har sammenlignet skoleklasser der ingen elever får lekser, med skoleklasser der alle får lekser.
Konklusjonen er at lekser bedrer prestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, men gir ingen effekt blant elever med mindre ressurssterke foreldre.