- Dette er det beste vi har vært ute for i introduksjonen av et servise, sier administrerende direktør i Magnor Glassverk, Bjørn Waage.
På to uker er det solgt servise, som har påfuglmotiv, til tre millioner kroner.
Det er ny rekord, og Ari selger suverent mer enn andre kjente designere som glassverket tidligere har benytta, som Vebjørn Sand og Per Spook.
Allerde har glassverket fått nye bestillinger fra butikkene som selger påfuglserviset.
Kongen av Magnor
Suksess til Behn-serviset har stor betydning for Magnor Glassverk.
- Det er med på å styrke oss og trygge videre satsning, i tillegg til at det sikrer framtida både for kjente og mer ukjente designere, sier Waage.
Allikevel er han forsiktig med å opphøye statusen for prinsessegemalen.
- Konge av Magnor er et farlig uttrykk, men at serviset hans selger bra er det ingen tvil om, sier han.
Trosser kritikerne
For to uker siden ble serviset med navnet Peacock presentert. Det skjedde med stort presseoppbud, i stilfulle omgivelser på gorumetrestauranten Bølgen & Moi, der Ari Behn tegnet og forklarte om ideen bak.
Men ikke alle kritikerne mente Behns design var originalt nok.
- Kritikkene var jo forventa, og det var jo ikke mer enn et par stykker. Resten har vært postitiv, understreker Waage.
Han mener at pressdekninga som fulgte av at Ari Behn er kjent har hjulpet med å gjøre serviset kjent, men ikke på salget.
- Når varene går ut av butikken er jeg ikke i tvil om at forbrukerne tenker sjøl, og ikke bare går etter navn, sier han.