Hopp til innhold

Skolebusser mangler setebelter

Hele 60 prosent av norske skolebusser mangler setebelter. Det viser ei undersøkelse SINTEF har gjort for Samferdseldepartementet.

Skolebuss
Foto: Rømteland, Odd / NRK

Undersøkelsen viser også at 40 prosent av elevene aldri bruker setebelte selv om bussen har det.

2-3 prosent av elevene står hele veien til og fra skolen, mens 6-7 prosent står deler av veien.

SINTEF anslår at 5 prosent av elevene som har rett til skoleskyss blir skadet i løpet av ett år på skolebussen. Dette fører til at de blir borte fra skolen minst én dag.

Krevde beltepåbud

Undersøkelsen kommer etter at Stortingets kommunikasjons- og transportkomité behandlet et forslag fra FrP om beltepåbud i skolebusser i februar.

FrPs talsmann, Bård Hoksrud, er glad for at rapporten er ferdig. Han forventer at samferdselsministeren gjennomfører et beltepåbud så fort som mulig.

- Enda har vi ikke sett alvorlige ulykker med skolebusser. Før det skjer, må vi sørge for at alle ungene kan få sitte med setebelter på, slik at foreldrene vet at de har en trygg skolevei, sier han til NTB.

Han mener det sendes ut for dårlige signaler til ungene når de ikke må sitte med setebelte på bussen.

- Dette er et tiltak som må gjennomføres så fort som mulig. Vi vil komme med forlaget vårt på nytt, sier Hoksrud.

Få skader

Ut fra elevenes egenrapporter om skader i løpet av et halvt skoleår, anslås det at 14 prosent av elevene blir skadet på skolebussen i løpet av ett år. De fleste av skadene er små, og fører ikke til fravær. 5 prosent får skader som medfører fravær minst én dag, mens 2 prosent får skader som fører til skolefravær på to dager eller mer.

Ved 20 prosent av de selvrapporterte skadene sto elevene om bord på bussen. Forskerne anslår grovt regnet at skaderisikoen for en stående passasjer er seks til sju ganger høyere enn for en som sitter.

Om lag 30 prosent av skadene skjedde i forbindelse med av- eller påstigning. Halvparten av skadene kommer etter det som kan kalles trafikkuhell i en eller annen form, mens 18 prosent av skadene ser ut til å skyldes slåssing og mobbing.

Fylkenes planer

Undersøkelsa viser at seks av nitten fylker planlegger ut fra at det skal være sitteplasser til alle barn som har rett til skoleskyss. Men utredninga viser at dersom hensikten er at alle skoleelevene skal sitte, bør det være flere sitteplasser enn antall passasjerer fordi mange av ungene velger å stå fremfor å sette seg ved siden av noen de ikke kjenner.

I dag stiller ingen fylker krav til setebelter i bussene, men i Nord-Trøndelag skal det stilles krav om dette fra høsten 2009.

I undersøkelsa svarer 40 prosent av elevene at de ikke benytter setebelte selv om det er montert, mens bare 23 prosent svarer at de alltid gjør det. Resten svarer at de gjør det oftest eller av og til.

Ni fylker stiller gjennom avtalene med busselskapene krav til maksimal gjennomsnittsalder til vognparken generelt, mens sju fylker stiller krav til maksimal alder på bussene. Ingen fylker har krav om dette som gjelder skolebarntransporten spesielt.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger