Hopp til innhold

Regjeringen vurderer å forby utenlandske vogntog å kjøre over fjellet om vinteren

De utenlandske vogntogene har færre hjul enn de norske og det er vanskeligere for dem å kjøre på vinterføre. På grunn av alle ulykkene vurderer samferdselsdepartementet nå å forby dem å kjøre over enkelte fjelloverganger.

Et utenlandsk vogntog kom seg ikke opp bakkene ved Kviting i Leirfjord tirsdag

Et utenlandsk vogntog kom seg ikke opp bakkene ved Kviting i Leirfjord tidligere i fjor. De utenlandske trekkvognene har nemlig et hjulsett mindre enn norske og svenske vogntog, og nå vurderer regjeringen å forby disse å kjøre over visse fjelloverganger.

Foto: Eva Ulvøy

– Her ser vi det igjen; en toakslet utenlandsk semi-bil.

Når kontrolleder Åge Kristiansen ved Taraldrud kontrollstasjon på E6 sør for Oslo går gjennom et utenlandsk vogntog, er problemet alltid det samme.

De utenlandske trekkvognene har nemlig et hjulsett mindre enn norske og svenske vogntog. De er derfor dårligere å kjøre på våre vinterveier.

– Som vi har erfart, så har disse et problem når det er veldig dårlig veigrep og vinterføre. De får rett og slett for lite trykk på drivakslingen, til å kunne ta seg i gang igjen hvis de stopper i forbindelse med kø og problemer. De må eventuelt da legge på kjetting. De har ikke samme mulighet som nordiske vogntog med boggi, sier Kristiansen.

– Drastisk

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud understreker at forbudet er på vurderingsstadiet, men at de har fått bekreftet at muligheten til å innføre det er der.

Foto: Åserud

En såkalt boggi er en aksling som kan heves for å fordele vekt. Med noen enkle knappetrykk heves det bakerste hjulparet. Og vekten på drivhjulene økes med hele ni tonn.

Fordelen er at man får mer marktrykk, det vil si at man får større mulighet til å trekke seg framover.

Nå vurderer regjeringen tiltak.

– Vi vurderer om denne type kjøretøy i perioder ikke skal få lov til å kjøre over enkelte fjelloverganger, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet til NRK.

Ifølge statssekretæren driver departementet og kvalitetssikrer at de faktisk kan gjennomføre forbudet, for muligheten er der, men det er en del ting som må på plass.

UP-sjef Knut Danielsen i Nordland

Distriktsleder i UP i Nordland, Knut Danielsen, ønsker et eventuelt forbud hjertelig velkommen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Det er jo et drastisk tiltak, men det kan få store konsekvenser hvis man lar disse vogntogene få lov å kjøre og det skjer en ulykke, sier Hoksrud.

Et kjøreforbud vil hindre den frie konkurransen, mener Erling Sæther. Direktør for næringspolitikk i NHO logistikk og transport.

– Ventet i mange år

Distriktsleder i UP i Nordland, Knut Danielsen, er storfornøyd med at regjeringen nå vurderer dette forbudet.

– Dette har vi diskutert over mange år, og hvis departementet nå snur seg og får ikrafttredelse på dette, så ønsker jeg det hjertelig velkommen, sier Danielsen til NRK.

NHO frykter at utenlandske vogntog skal slutte å kjøre i Norge dersom dette blir en virkelighet, og at et kjøreforbud vil hindre den frie konkurransen.

– Jeg tror ikke den norske transportbransjen har kapasiteten til å håndtere all volumet som utenlandske transportører har i dag, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO logistikk og transport.

Men UPs mann i Nord er mest opptatt av trafikksikkerheten.

– Det er et veldig godt trafikksikkerhetstiltak å forby disse kjøretøyene på visse strekninger til visse tider i året, mener Danielsen.

AKTUELT NÅ