Hopp til innhold

Kjos: – Det har ikke vært bra nok

WASHINGTON/OSLO (NRK): Etter krisemøter med Boeing i Washington, lover Bjørn Kjos at Norwegian i fremtiden skal levere et bedre produkt til sine passasjerer.

Kjos i Washington

– Det er helt forferdelig, sier Bjørn Kjos om forsinkelsene til Norwegian.

– Det har vært veldig konstruktive møter. Det har dreid seg om litt forskjellige ting. Det ene har gått på flyrettighetene her i USA, og det andre om å få Boeings Dreamlinere til å fly skikkelig, forteller Kjos til NRK.

Problemene med Dreamliner-flyene i julen kostet Norwegian 100 millioner kroner bare i 3. kvartal, og under møtet har Flyprodusenten Boeing og Norwegian blant annet kranglet om regningen etter alle forsinkelsene. Norwegian har ment at Boeing må ta deler av regningen. Partene har også diskutert muligheten for å skaffe flere flyteknikere og reservedeler slik at flyene kan gå mer presist.

Om Norwegian får økonomisk kompensasjon sier ikke Norwegian-sjefen noe om, men han sier at det skal bli bedre beredskap på bakken.

– Vi har laget en umiddelbar tiltaksplan som Boeing kjører nå, og vi trekker inn flere leverandører i tillegg til de vi har. Det ser definitivt ut som om vi skal få et mer oppegående produkt. For det har ikke vært bra nok det vi har hatt, sier Kjos.

– Kan ikke ta høyde for tekniske feil

Mange har ment at ruteprogrammet til Norwegian er for tett og at det derfor er sårbart mot forsinkelser. Det er Kjos uenig i, og sier at de bruker flyene slik de egentlig er ment for å brukes.

– Når du legger et nettverk så kan du nesten ikke ta høyde for visse ting, som tekniske feil. Du kan ikke legge nettverket ditt med utgangspunkt i at flyene ikke går slik de skal. De er bygd for å fly et visst antall timer i døgnet, og da får Boeing sørge for at de gjør det, sier han.

Artikkelen fortsetter under videoen

Norwegian i nye krisemøter med Boeing.

Flyprodusenten Boeing og Norwegian krangler om regningen etter alle forsinkelsene med de nye Dreamliner-flyene.

Kjos legger til at han føler med passasjerene som ble rammet av Norwegians forsinkelser under høytiden, og sier at selskapet nå skal se på hva de kan gjøre for dem.

– Det er helt forferdelig. Det skal ikke være forsinkelser, spesielt ikke i julen. Det er det verste tidspunktet du kan få det på, sier Kjos.

– Det viktigste vi kan gjøre er å få flyene til å gå akkurat sånn som de skal. Deretter får vi se på hvordan passasjerene har blitt rammet. Det har stått passasjerer mange steder og blitt tragisk rammet av dette. Det er helt forferdelig.

– Burde kanskje vært mer tilgjengelig

– Hvorfor har du ikke uttalt deg om dette før?

– Jeg har sittet ganske langt unna, og vi har en administrerende direktør for våre langdistansereiser som egentlig tar hånd om det daglige og har uttalt seg i Skandinavia. Han er en veldig flink kar, svarer Kjos.

– Men du er toppsjefen?

– Ja, jeg har vel vært litt mye ut og reist. Jeg burde kanskje vært litt mer tilgjengelig i Norge. Da jeg reiste ut rett før nyttår var alt i orden. Så gikk det fullstendig galt i løpet av ett døgn.

AKTUELT NÅ