Transportgiganten vant konkurransen fordi de hadde lavest pris, mer enn 7,5 mill kr lavere per år enn nest laveste tilbud.
– Tilbyderne leverte godkjente anbud med fartøy i henhold til utlysningens krav til kapasitet, alder, restaurasjon og universell utforming. Fylkesrådet mener dette innebærer en rekke forbedringer for de reisende i området, sier fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo (Ap).
Anbudet har vært utlyst en gang tidligere, og Torghatten har nå vunnet anbudskonkurransen to ganger.
Andre gangs behandling
I dag er det Torghatten Nords konkurrent Boreal Transport som driver de to fergesambandene på ytre Helgeland, og selskapet klagde inn vedtaket fordi de mente at fergen som Torghattens ville sette inn i sambandet ikke oppfylte anbudskriteriene.
Nye ferger etterhvert
Ifølge Nordland fylkeskommune vil fergesambandet den første tiden bli trafikkert med ferger som kun tilfredsstiller minimumskravene i anbudet, men det vil bli satt inn nybygde permanente fartøy innen 24 måneder fra driftsoppstart 1. januar 2015.
Kontrakten som nå inngås er for en periode på 10 år med mulighet for forlengelse på inntil to år.
- Les også: