8. januar 2015 tok et fly fra British Airways av fra New York med kurs mot London. Ifølge atmosfæreforsker Paul Williams ved det engelske Universitet i Reading ble turen gjennomført på rekordtid, og tok bare fem timer og 16 minutter å gjennomføre.
Takket være en uvanlig sterk jetstrøm over Atlanteren nådde flyet en bakkehastighet på 1200 kilometer i timen, forteller han.
– Det var da jeg begynte å lure på om dette bare var tilfeldig, eller om klimaendringer økte sannsynligheten for at dette kunne skje, utdyper Williams i en e-post til NRK.
Motvind og medvind
Ved hjelp av matematiske utregninger prøvde han å forutse hvordan vindmønstrene vil endre seg i takt med at mer co₂ havner opp i atmosfæren i tiårene fremover.
Hans konklusjon er at de høytliggende vindene mellom London og New York vil øke med 15 prosent. Studien ble publisert i Environmental Research Letters tidligere denne måneden.
– Passasjerer med vestgående fly vil møte sterkere motvind. Den gode nyheten er at østgående flyreiser vil gå raskere som følge av sterkere medvind, men ikke nok til å kompensere for lengre vestgående reiser. Resultatet er at rundreiser vil bli ta vesentlig lengre tid, sier Williams.
Mer tid i lufta
Resultatet er ifølge forskeren at transatlantiske fly vil tilbringe rundt 2000 ekstra timer i lufta hvert år. Det tilsvarer årlig 22 millioner dollar i ekstra drivstoff og utslipp tilsvarende 70.000 tonn CO₂, ifølge Williams, som tror forsinkelser vil bli mye mer vanlig.
– Konsekvensene kan bli økte drivstoffkostnader for flyselskapene, som i sin tur vil kunne resultere i økte billettpriser. I tillegg vil de miljømessige følgene av luftfart forverres.
Selv om studien fokuserer på fly mellom Europa og Nord-Amerika, kan dette være «toppen av isfjellet». I en artikkel påpeker Williams at jetstrømmen går rundt kloden, og at det finnes en på den sørlige halvkule også.
Ikke helt enig
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS synes på sin side det her er veldig mange hypoteser og teorier som ikke helt samsvarer med hvordan man opererer.
Han forteller at man i dag, ved utarbeidelse av blant annet tidtabeller på langdistanse, tar høyde for retning på jetstrømmer.
– Med endrede forutsetninger så endres også tidtabellene. Det kan være flytidene forlenges den ene av veiene, men ikke så markant at det for den enkelte flygning er av nevneverdig betydning.
– Enn med forurensning?
– Med økt flytrafikk så vil de klimapåvirkende faktorene også øke – skulle man tro. Men med de tidsperspektiver som artikkelen legger opp til, så er det mye som skjer innenfor teknologiutvikling og bruk av biodrivstoff som det ikke tas høyde for.