Hopp til innhold

– Flere utlendinger må bygge vei i Norge

Fremskrittspartiet mener flere utenlandske entreprenører må bygge vei i Norge for å få jobben gjort. – Dersom norske entreprenører ikke vil, må vi ut av landet, sier samferdselsministeren.

E6

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Samferdselsministeren er ute på E6-turne, der han skal kjøre 2000 kiliometer E6, fra Oslo til Kirkenes i løpet av sommeren.

Foto: Astri Husø / NRK

I går fortalte NRK at E6-utbyggingen sør for Saltfjellet, til 1,6 milliarder kroner, kan bli utsatt, fordi det så langt bare er ett selskap som har meldt interesse og har mulighet til å ta på seg jobben.

Mange utbyggingsprosjekter på landsbasis gjør at flere av de største norske entreprenørene har valgt bort E6 sør for Saltfjellet. Dunderlandsdalen er en av de siste, store flaskehalsene på Europavei 6 i Nordland.

– Det er beklagelig. Det betyr at konkurransen blir for dårlig. Jeg hadde håpet på flere, slik at vi fikk prisen ned på anbudet, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) fra Nordland.

Solvik-Olsen: – Det haster

E6 GJENNOM DUNDERLANDSDALEN i rana

NRK har tidligere skrevet om E6 gjennom Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana hvor asfalten smuldrer opp.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som akkurat nå kjører E6 i Nordland, sier det haster med å finne en løsning.

– Det er viktig for regjeringen å få dette veiprosjektet i gang. Vi har hatt en dialog med vegvesenet for å se hvordan vi kan løse denne floken. Vegvesenet kaller nå inn til et møte 2. juli for å ta en diskusjon med entreprenørbransjen for å finne ut av hva som må til for å flere interessert i prosjektet, sier samferdselsministeren til NRK.no.

Ifølge Solvik-Olsen har entreprenørene oppgitt ulike forklaringer til hvorfor de ikke er interessert i milliardprosjektet.

– Noen hevder de har for mange prosjekter på gang, og at de derfor ikke har kapasitet. Andre sier de skulle ønske at vedlikeholdspakken var større, slik at de kunne ha investert i mer utstyr. Dette vil vi finne ut av når vi snakker med bransjen om noen dager.

Oversetter sakspapirer til engelsk

Selv vil han gjøre prosjektet mer attraktivt for utenlandske entreprenører.

– Vi vil gjøre det attraktivt for alle, men vi kan gjøre noe for å gjøre det enklere for utenlandske entreprenører å gjøre seg kjent med prosjektet. Som å få oversatt sakspapirer til engelsk.

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp), som skal kjøre sammen med samferdselsministeren over Korgfjellet i dag, mener Statens vegvesen har gjort for lite for å tiltrekke seg utenlandske entreprenører.

– Det må gjøres mer fra Vegvesenet. Jeg er usikker på hvor mye de har gjort ute i Europa for å lokke større europeiske selskapet. Det må de uansett bli bedre på, så vi får flere aktører inn, sier Svendsen til NRK.no.

– Har ikke tid

E6 Helgeland nord

Veiprosjektet E6 Helgeland nord strekker seg over totalt 125 kilometer, fra Bolna i nord til Korgen i sør. Det skal bygges 62 kilometer ny vei, mens 47 kilometer skal utbedres.

Foto: Statens vegvesen

Trond Pettersen Valeur, regiondirektør for samfunn og energi i Skanska, skulle gjerne ha vært med på veiutbygging i Nordland, men måtte velge den bort.

– Akkurat nå hadde vi ikke mulighet. Vi så på det, men nå hadde vi ikke hatt en sjanse til å levere et godt og gjennomarbeidet tilbud til vegvesenet, sier han.

Også AF-gruppen og PEAB har droppet E6 fra Korgen til Bolna av kapasitetshensyn. En av de mellomstore utbyggerne, Lemminkainen, begrunner sin manglende interesse med at kontrakten er for stor for dem.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete i Grane

NORGES SMALESTE: I 2007 målte samferdselsminister Liv Signe Navarsete bredden på E6 i Grane til 4,8 meter. Hun lovte bot og bedring, men veibredden er den samme i dag.

Foto: Geir Johnsen
elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

SKREKKEKSEMPEL: Asfalten har gått i oppløsning i Hjartåsbakken i Dunderlandsdalen i Rana. – Under er det fin-fin matjord, konstaterer sjåfør Bjørnar Solvoll (innfelt).