I går fortalte NRK at E6-utbyggingen sør for Saltfjellet, til 1,6 milliarder kroner, kan bli utsatt, fordi det så langt bare er ett selskap som har meldt interesse og har mulighet til å ta på seg jobben.
Mange utbyggingsprosjekter på landsbasis gjør at flere av de største norske entreprenørene har valgt bort E6 sør for Saltfjellet. Dunderlandsdalen er en av de siste, store flaskehalsene på Europavei 6 i Nordland.
– Det er beklagelig. Det betyr at konkurransen blir for dårlig. Jeg hadde håpet på flere, slik at vi fikk prisen ned på anbudet, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) fra Nordland.
Solvik-Olsen: – Det haster
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som akkurat nå kjører E6 i Nordland, sier det haster med å finne en løsning.
– Det er viktig for regjeringen å få dette veiprosjektet i gang. Vi har hatt en dialog med vegvesenet for å se hvordan vi kan løse denne floken. Vegvesenet kaller nå inn til et møte 2. juli for å ta en diskusjon med entreprenørbransjen for å finne ut av hva som må til for å flere interessert i prosjektet, sier samferdselsministeren til NRK.no.
Ifølge Solvik-Olsen har entreprenørene oppgitt ulike forklaringer til hvorfor de ikke er interessert i milliardprosjektet.
– Noen hevder de har for mange prosjekter på gang, og at de derfor ikke har kapasitet. Andre sier de skulle ønske at vedlikeholdspakken var større, slik at de kunne ha investert i mer utstyr. Dette vil vi finne ut av når vi snakker med bransjen om noen dager.
Oversetter sakspapirer til engelsk
Selv vil han gjøre prosjektet mer attraktivt for utenlandske entreprenører.
– Vi vil gjøre det attraktivt for alle, men vi kan gjøre noe for å gjøre det enklere for utenlandske entreprenører å gjøre seg kjent med prosjektet. Som å få oversatt sakspapirer til engelsk.
Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp), som skal kjøre sammen med samferdselsministeren over Korgfjellet i dag, mener Statens vegvesen har gjort for lite for å tiltrekke seg utenlandske entreprenører.
– Det må gjøres mer fra Vegvesenet. Jeg er usikker på hvor mye de har gjort ute i Europa for å lokke større europeiske selskapet. Det må de uansett bli bedre på, så vi får flere aktører inn, sier Svendsen til NRK.no.
– Har ikke tid
Trond Pettersen Valeur, regiondirektør for samfunn og energi i Skanska, skulle gjerne ha vært med på veiutbygging i Nordland, men måtte velge den bort.
– Akkurat nå hadde vi ikke mulighet. Vi så på det, men nå hadde vi ikke hatt en sjanse til å levere et godt og gjennomarbeidet tilbud til vegvesenet, sier han.
Også AF-gruppen og PEAB har droppet E6 fra Korgen til Bolna av kapasitetshensyn. En av de mellomstore utbyggerne, Lemminkainen, begrunner sin manglende interesse med at kontrakten er for stor for dem.
- Les også:
- Les også: – Når man møter vogntog som kjører i 80 kilometer i timen, hagler det stein
- Les også: – Dette er E6, her kunne vi dyrket poteter og gulrøtter