SE OGSÅ:
De fleste av oss henter inn pakketilbud når vi skal pusse opp hjemme. Dette er tilbud fra en totalentreprenør som tar seg av hele jobben uten at vi trenger å engasjere oss i framdriften underveis i arbeidet.
En slik løsning kan imidlertid bli fryktelig dyr. Entreprenørene vet å ta seg betalt for å sette opp tilbudet og koordinere håndverkerne som skal gjøre jobben.
Ved for eksempel en baderomsjobb er et administrasjonspåslag på mellom 20 og 25 prosent helt vanlig. Men det går ofte ikke fram av tilbudet du får.
Umulig å ettergå
Påslaget bakes inn i tilbudet ved at den oppinnelige prisen fra underleverandørene (håndverkerne) som skal utføre jobben økes tilsvarende i tilbudet til deg som kunde.
Dermed blir det umulig å ettergå hvor mye påslag som er beregnet i tilbudene, altså hvor mye ekstra du egentlig må betale. Men entreprenørene plikter å gi korrekte opplysninger om påslaget hvis kunden ber om det.
Forbrukerinspektørene har gjennomført en undersøkelse ved å hente inn en rekke tilbud på totalrenovering av et baderom. Vi ba eieren av badet om å ta en ringerunde og spørre etter størrelsen på påslagene.
Da vi deretter tok samme ringerunde selv, viste det seg at fem av sju entrepenører enten hadde gitt uriktige opplysninger til kunden eller holdt tilbake informasjon om påslaget. Dette tyder på at et flertall av entreprenørene bryter markedsføringsloven.
LES OGSÅ: