Hvert år forsvinner tusenvis av brev og pakker i posten, og noen av forsendelsene ender opp i helt gale hender.
Det fikk Hege Merethe Tangen erfare. Hun skulle få tilsendt et kredittkort fra DNB i posten, men kortet kom aldri frem. I stedet ble hun varslet av banken om at noen hadde fått tak i kortet hennes, og svindlet henne for tusenvis av kroner.
Da banken prøvde å sende et nytt kort, ble også dette borte, og nok en gang forsvant det tusenvis av kroner fra Tangens konto.
Tangen politianmeldte saken, og svindleren ble tatt. Mannen som ble dømt for kortsvindelen, er den samme 45-åringen som nå er etterlyst av politiet for å ha brutt opp postkasser og stjålet post i Oslo.
– Veldig dårlig idé å sende kort i posten
Tangen fikk dekket summen hun ble svindlet for, men opplevelsen av å ha blitt svindlet på denne måten, sitter igjen.
– Det føles veldig ubehagelig at noen har gjort kjøp i mitt navn, og at vedkommende har gått rundt med mitt identitetsbevis, sier Tangen til NRK..
Hun synes bankene burde ta et mye større ansvar for å forsikre seg om at det faktisk er kundene som mottar kortene de sender ut. For til og med etter å ha blitt frastjålet kortene to ganger på rad, ville banken sende det tredje kortet i posten.
– At DNB fortsatte å sende meg kort i posten, uten å gjøre noen sikkerhetstiltak, er ikke bra. Det er en veldig dårlig idé å sende bankkort i posten – dette bør de sende rekommandert, eller i hvert fall legge opp til at kunden skal hente det i filialen, sier Tangen.
Få kort som blir borte
DNBs informasjonsdirektør, Even Westerveld, sier at det er for få kort som blir borte i posten, til at de vil slutte med å sende både debet- og kredittkort på denne måten.
– Det er en enkel og trygg måte å sende ut kort på. Vi sender ut om lag 3000 kort om dagen, og det er bare ett av dem som blir borte hver dag, sier Westerveld til NRK.
Han sier at for dem som mister kortene sine, er det en beklagelig situasjon, men forsikrer om at banken dekker et eventuelt tap.
– Hvis kunden mister kortet, og de blir svindlet, dekker vi beløpet. Veldig få kort blir borte hvert år, men hvis dette tallet øker, må vi vurdere om det må gjøres annerledes, sier informasjonsdirektøren.
Han legger til at dersom kundene ønsker å hente kortet i en filial, bør man ta kontakt med banken og se om det er den beste løsningen.
Posten: – Det skal ikke skje
Ifølge Posten forsvinner rundt 20.000 brev i året – uten at noen kan gjøre rede for hvor all denne posten blir av. Hvor mange av disse forsendelsene som ender opp i hendene til posttyver og svindlere, er det ingen som vet, men ifølge Posten er ikke problemet stort.
– En minimal del av det som forsvinner er stjålet post. Men ett stjålet brev er ett for mye, og det skal ikke skje, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten, til NRK.no.
Så hva skjer med resten av den forsvunne posten?
– Det kan for eksempel være post som blir borte på grunn av feiladressering, og kanskje til og med går tilbake til avsender, forklarer Ebeltoft-Skaugrud.
Postens pressesjef sier at selv om posttyverier ikke er spesielt utbredt, er det en problemstilling de er nødt til å konsentrere seg om.
– Vi ser at kriminaliteten i samfunnet øker, og den tar nye, kreative former. Det rammer også Posten. Dette er ikke et problem som eksisterte i noen stor grad for ti år siden, men som vi nå må følge med på.