Norges råeste shopper er en kvinne over 50 år, høyt utdannet, god jobb, liker design og vil se bra ut.
Karin Horn (61) vet hun har stor kjøpekraft og nyter alt det innebærer.
Horn er akkurat ferdig med shoppingrunden på kjøpesenteret CC Vest på Oslos vestkant. I bagen ligger to bøker, begge anmeldt i helgens aviser. Nå bærer det hjem til leiligheten på Voksen noen minutters kjøretur unna. Hun er høyt utdannet i språk, skilt og jobber i konsulentbransjen.
– Ja, jeg har nok stor kjøpekraft. Jeg tjener bra, har ingen store lån og ingen å forsørge, sier hun.
Rykker fra
Karin Horn tilhører Norges mest kjøpesterke forbrukergruppe, ifølge den omfattende undersøkelsen «Den Voksne Forbruker 2010». Den er utarbeidet av analysebyrået Synovate Norge.
Gruppen 50+ utgjør 1,6 millioner personer, tilsvarende 41 prosent av befolkningen. Av disse er en lite gruppe på 14 prosent, tilsvarende 208.000 mennesker, det Synovate kaller «Golden Girls».
Gruppen har både høy betalingsevne og større vilje til å bruke pengene enn noen av andre grupper, viser undersøkelsen som har tatt for seg forbruket i 24 ulike varegrupper.
– Golden Girls har dominert de siste årene. Nå rykker de ytterligere fra. Mye tyder på at de vil beholde forspranget fremover, sier seniorkonsulent Lise Campbell Lehne i Synovate Norge.
- LES OGSÅ:
|
Bevisste damer
De er kvinner fra 50 til 65 år, har lederstillinger, bor i storbyer, er åpne for nye impulser, trener og er opptatt av egne helse. De bruker mye penger på egenpleie, klær, design og interiør. De er enten skilt eller gift og husstandsinntekten er gjennomsnittlig 770.000 kroner. De leser mye og er svært interessert i ulike medier. De er mer enn andre interessert i å lese kulturstoff, bokanmeldelser, mat- og vinspalter, politikk, nyheter og samfunnsorienterte programmer.
– Det stemmer nok det, ja. Jeg reiser mye og har tid og penger til det. Og jeg leser masse, både skjønnlitteratur og aviser - helst DN, Aftenposten og Finansavisen, sier Horn.
Synovates tall for gruppen 50+ viser at Golden Girls bruker suverent mest penger på blant annet tv og stereo, musikk og film, fritidsreiser til utlandet, bøker, møbler og sportsutstyr - langt mer enn gutta.
Lise Campbell Lehne mener Golden Girls er en gruppe som i liten grad er rammet av økonomiske svingninger som finanskrisen. Likevel er erfaringene hennes at markedsførere i liten grad snakker til gruppen.
– Enten snakker markedsførerne til 25-åringen eller 75-åringen. Det er liksom ikke noe imellom, sier hun.