Hopp til innhold

Bruker en skoletime om dagen på Facebook

Nettbrukere i alderen 15-30 bruker i gjennomsnitt 45 minutter om dagen på nettsamfunnet Facebook. - Det er det første jeg gjør om morgenen, sier tiendeklassing.

Facebook

For første gang er tiden nordmenn bruker på det hurtig voksende nettsamfunnet Facebook kartlagt. Gjennomsnittlig en halv time pr. dag, men de yngste bruker mer tid der inne.

Foto: Karen Bleier / Scanpix/AFP

– Det er så mye som skjer der. Hvis noen har blitt sammen, får jeg vite det med en gang. På Facebook chatter jeg, skriver meldinger, ser på bilder, og laster opp biler, sier Emma Haarvik Robson (14).

10. klassingen fra Bergen er blant dem som som bruker over gjennomsnittet mye av tiden sin på Facebook.

Nye tall fra TNS viser at Facebook-medlemmer gjennomsnittlig bruker en halv time om dagen på Facebook. Dette er den første statistikken som viser hvor mye tid vi bruker på Facebook i Norge.

LES: 30 minutter daglig - på Facebook

Norge ligger på verdenstoppen i bruk av Facebook med 62 prosent av norske nettbrukere innom ukentlig.

I den yngste aldersgruppen 15-30 er gjennomsnittlig tidsbruk pr. dag økt til 45 minutter.

Emma Haarvik Robson 2

– Jeg er innom Facebook flere ganger om dagen, sier Emma Robson (14). For første gang er tidsbruken på Facebook kartlagt i Norge.

Foto: privat
– Det første jeg gjør om morgenen

10. klassingen fra Bergen sier at hun tilbringer ca. to timer hver dag med venner i det hurtig voksende digitale nettverket. Flere av vennene på samme alder bruker mellom to og tre timer av dagen på Facebook, tror hun.

Dette er måten å holde kontakt på, oppdatere og bli oppdatert om nyheter i vennekretsen. Hun ble medlem av Facebook for to år siden. I begynnelsen var det litt kjedelig, men hun får stadig flere venner og møter nye folk. Uten å sjekke Facebook kan man fort få følelsen av å ha gått glipp av noe:

– Vi blir mer og mer avhengige. Når jeg setter meg ved PC’en logger jeg meg inn på Facebook nesten uten at jeg vet det. Det bare skjer. Det er det første jeg gjør om morgenen, og flere ganger i løpet av dagen er jeg innom, sier Emma Robson.

Fortsetter å vokse

Ontrent en fjerdedel av den tiden vi totalt bruker på internett, bruker vi på Facebook. Antallet av oss som er medlemmer på Facebook fortsetter å øke, og antall brukere i uken er nå opp i 2 300 000.

I juli hadde nettsamfunnet over 500 millioner profiler fra hele verden, og selskapets gründer Mark Zuckerberg har uttalt at målet er å samle en milliard medlemmer.

LES: Facebook vil ekspandere i Japan, Kina og Russland

Flere brukte Facebook på mobilen

1 av 10 er innom Facebook fra mobilen, viser tallene fra TNS Gallup. Kanskje er det en av grunnene til at mobildekning er blitt viktigere enn do på hytta . Mange bruker sosiale medier til å laste opp og vise bilder fra ferien.

Over halvparten av Facebook-medlemmene har begynt å laste opp og distribuere bilder gjennom profilene sine.

Tegn til misbruk

I takt med at nettsamfunnene vokser, begynner de også å ta opp i seg flere trekk fra samfunnet generelt, og ikke alt er like hyggelig. Nylig opplevde en mor og datter å bli hengt ut, da fremmede opprettet nye profiler i deres navn på Facebook:

LES OGSÅ: -De hengte meg ut som hore på Facebook

– Bruker ikke Facebook til å chatte

Men Facebook er ikke enerådene på nettet, for også Youtube øker. Blant dem som bruker sosiale medier er det vanlig å være medlem av minst to nettsamfunn. I den yngre aldersgruppen sier flere at chattefunskjonen på Facebook ikke er så god som den burde være.

– Jeg sjekker Facebook flere ganger om dagen, men når jeg er inne, er det bare for en kort stund, sier Imre Kerr.

Imre Kerr, 19, er 2. års student ved NTNU i Trondheim. Han anslår at han bruker 10-15 minutter om dagen på Facebook, altså langt mindre enn gjennomsnittet og tror de som virkelig bruker mye tid på Facebook, er de som bruker FB til å chatte.

– Til chat bruker jeg andre verktøy, som f.eks Skype. Facebook er praktisk mest fordi så å si alle vennene mine er på Facebook, og det er en fin måte for meg å holde kontakten med venner som ikke lenger bor i samme by som meg, sier Imre Kerr.

LES: Facebook vokser i Norge (Kampanje)

Kulturstrøm

  • Halvor Bakke trekker seg fra «Skal vi danse» av medisinske årsaker

    Halvor Bakke trekker seg fra «Skal vi danse» før lørdagens konkurranse.

    Det er vonde tær som gjør utslaget, melder TV 2. Nærmere bestemt en stor betennelse i to tær som har vart i to år.

    – Jeg trosset legen i to uker, gikk på parketten med sterke smertestillende, bedøvelsessprøyter og kortison. Det har vært en lege som har sagt at jeg ikke skal danse, men jeg trosset ham i to uker. Nå sa han: «Nok er nok, nå går det ikke lenger. Det er uforsvarlig at du fortsetter», sier Bakke.

    Han er «skikkelig lei seg» over å måtte trekke seg fra «Skal vi danse», som han drømte om å være med på i ti år.

  •  Regjeringa føreslår å auke kulturbudsjettet med 1,2 milliardar kroner

    Regjeringa føreslår å auke kulturbudsjettet med 1,2 milliardar kroner frå 2025, til 27 milliardar kroner.

    Kulturminister Lubna Jaffery meiner det er viktig med meir kunst og kultur i ein utrygg tid, der ein i mange andre land ser autoritære krefter på frammarsj.

    – Vi meiner det er viktigare enn nokon gong å legge til rette for eit ope ordskifte, kunstnarisk friheit, frivilligheit og inkluderande fellesskap både i kulturen og idretten, seier kultur- og likestillingsministeren.

    Dans, musikk- og scenekunstinstitusjonar, museum, frivilligheit, ytringsfridom og utvikling av KI er nokre av felta regjeringa har valt å prioritere.

    Lubna Jaffery med langt svart hår
    Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
  • Tre store motehus blir bøtelagt av EU-kommisjonen

    Motehusa Gucci, Chloé og Loewe blir bøtelagt med over 157 millionar euro for å ha gjennomført prising som er i strid med EU sitt reglement, kjem fram i ei pressemelding frå EU-kommisjonen.

    Motehusa skal ha fastsett vidaresalsprisar i strid med EU sine konkurransereglar.

    Motehusa skal ha avgrensa moglegheita for uavhengige tredjepartsforhandlarar til å sette eigne prisar for produkt designa og selt under merkevarene.