Hopp til innhold

– 3D tilfører sjelden filmen noe viktig

Hver fjerde kinobillett som selges er til en 3D-film. – Det handler mer om å lokke folk til kinoene, enn at det tilfører filmen noe viktig, sier filmekspert Einar Aarvig.

Film-Speedy Zombies Brad Pitt

Einar Aarvig i FilmMagasinet nevner blant annet den kommende zombiefilmen «World War Z» med Brad Pitt i hovedrollen som en film der 3D-effektene ikke tilfører noe nytt.

Foto: Jaap Buitendijk / Ap

– Dyrere 3D-billetter betyr høyere inntekter for filmselskapene. Jeg tror at det i mange tilfeller er kinoene og distributørene som pusher 3D-filmene, sier Einar Aarvig i bransjebladet FilmMagasinet.

– Det kan virke som at man tror 3D er en livsnødvendighet for å lokke publikum, tror Aarvig.

Er det kinogjengerne eller produsentene og distributørene som vil ha film i 3D-format?

– Jeg tror det er en god blanding. Bransjen kan kreve mer for billetter og publikum får en mer storslått opplevelse enn på flatskjermen hjemme. Det vil alltid være en dynamikk mellom bransje og publikum, det avgjørende er hva publikum velger å bruke penger på.

Tilfører sjelden noe nytt

Hele 95 filmer i 3D har blitt vist på kinoene her til lands etter Avatar i 2009.

Einar Aarvig

– Det er en slags gjengs oppfatning at alle filmer av et visst format må ha 3D, og det tilhører vel sjeldenhetene at publikum virkelig nyter det, sier Einar Aarvig i FilmMagasinet.

Foto: Erik Burås

Likevel mener Aarvig at formatet sjelden tilfører filmene noe ekstra.

Han nevner blant annet den kommende zombiefilmen «World War Z» med Brad Pitt i hovedrollen som en film der 3D-effektene ikke tilfører noe nytt.

– Det mest irriterende med 3D er at de norske tekstene blir liggende og sveve ute i luften, sier Aarvig, som er glad for at man ser litt mer edruelig bruk av 3D nå sammenliknet med fem-seks år siden.

LES OGSÅ: «World War Z» topper kinohelga internasjonalt

LES OGSÅ: «Top Gun» er enda bedre i 3D

Latskap og profittjag

Filmanmelder i Aftenposten og redaktør av filmmagasinet Rushprint, Kjetil Lismoen, synes 3D, slik den brukes i dag av de fleste filmskapere og produsenter, ikke gir så mye mening eller fordypende filmopplevelse.

Lismoen mener at 3D brukes for ofte som en gimmick for å heve billettprisene, uten å utforske formatets muligheter. Jeg tror publikum syntes dette var spennende, men det er ikke mye i forhold til hva du betaler for.

– Noen arthaus-filmer har gjort hederlige forsøk på å utforske 3D-formatet, mens for de store blockbusterne er det mye latskap og profittjag som bremser utviklingen, forklarer Lismoen.

Norske kinogåere ser likevel ut til å la seg underholde, ettersom hver fjerde billett vi har kjøpt har gått til en 3D-film.

Billettprisen er opp mot 17 prosent dyrere når filmen er 3D, forteller Åge Hoffart fra filmdistributøren SF.

– Hollywood-selskapene er jo veldig opptatt av å tjene penger, og det kan være grunn nok til å lage 3D-film, forteller Hoffart.

Jafar Altememy

– Vi ønsker å tilby publikum et bredest mulig program, og viser nesten uten unntak både 2D og 3D versjon av nye filmer, sier daglig leder ved Oslo Kino, Jafar Altememy.

Foto: Oslo Kino

– Vi sitter jo i inntektsstrømmen, så vi har jo ikke noe imot at noen tjener mer penger enn man eller ville gjort. Det er en del filmer som ikke hever seg i 3D, men da kan man jo bare se dem i 2D, foreslår Hoffart.

Kjøper 3D-billett, men har vi noe valg?

– Vi ønsker å tilby publikum et bredest mulig program, og viser nesten uten unntak både 2D og 3D versjon av nye filmer. Dette er en avgjørelse vi selv tar, sier daglig leder ved Oslo Kino, Jafar Altememy.

Han kan fortelle at det vil vises 40 3D-titler i 2013.

Hva angikk The Great Gatsby opplevde jeg selv at filmen kun ble tilbudt i 2D på Symra kino – hva er grunnen til det?

– «The Great Gatsby» har vi vist både i 2D og 3D. Siden filmen nå har gått så lenge viser vi den hovedsakelig på Gimle, som kun har 2D. Dette er mer tilfeldig og er ikke en bevisst 2D/3D-beslutning, avslutter Altememy.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka