Hopp til innhold

– 3D tilfører sjelden filmen noe viktig

Hver fjerde kinobillett som selges er til en 3D-film. – Det handler mer om å lokke folk til kinoene, enn at det tilfører filmen noe viktig, sier filmekspert Einar Aarvig.

Film-Speedy Zombies Brad Pitt

Einar Aarvig i FilmMagasinet nevner blant annet den kommende zombiefilmen «World War Z» med Brad Pitt i hovedrollen som en film der 3D-effektene ikke tilfører noe nytt.

Foto: Jaap Buitendijk / Ap

– Dyrere 3D-billetter betyr høyere inntekter for filmselskapene. Jeg tror at det i mange tilfeller er kinoene og distributørene som pusher 3D-filmene, sier Einar Aarvig i bransjebladet FilmMagasinet.

– Det kan virke som at man tror 3D er en livsnødvendighet for å lokke publikum, tror Aarvig.

Er det kinogjengerne eller produsentene og distributørene som vil ha film i 3D-format?

– Jeg tror det er en god blanding. Bransjen kan kreve mer for billetter og publikum får en mer storslått opplevelse enn på flatskjermen hjemme. Det vil alltid være en dynamikk mellom bransje og publikum, det avgjørende er hva publikum velger å bruke penger på.

Tilfører sjelden noe nytt

Hele 95 filmer i 3D har blitt vist på kinoene her til lands etter Avatar i 2009.

Einar Aarvig

– Det er en slags gjengs oppfatning at alle filmer av et visst format må ha 3D, og det tilhører vel sjeldenhetene at publikum virkelig nyter det, sier Einar Aarvig i FilmMagasinet.

Foto: Erik Burås

Likevel mener Aarvig at formatet sjelden tilfører filmene noe ekstra.

Han nevner blant annet den kommende zombiefilmen «World War Z» med Brad Pitt i hovedrollen som en film der 3D-effektene ikke tilfører noe nytt.

– Det mest irriterende med 3D er at de norske tekstene blir liggende og sveve ute i luften, sier Aarvig, som er glad for at man ser litt mer edruelig bruk av 3D nå sammenliknet med fem-seks år siden.

LES OGSÅ: «World War Z» topper kinohelga internasjonalt

LES OGSÅ: «Top Gun» er enda bedre i 3D

Latskap og profittjag

Filmanmelder i Aftenposten og redaktør av filmmagasinet Rushprint, Kjetil Lismoen, synes 3D, slik den brukes i dag av de fleste filmskapere og produsenter, ikke gir så mye mening eller fordypende filmopplevelse.

Lismoen mener at 3D brukes for ofte som en gimmick for å heve billettprisene, uten å utforske formatets muligheter. Jeg tror publikum syntes dette var spennende, men det er ikke mye i forhold til hva du betaler for.

– Noen arthaus-filmer har gjort hederlige forsøk på å utforske 3D-formatet, mens for de store blockbusterne er det mye latskap og profittjag som bremser utviklingen, forklarer Lismoen.

Norske kinogåere ser likevel ut til å la seg underholde, ettersom hver fjerde billett vi har kjøpt har gått til en 3D-film.

Billettprisen er opp mot 17 prosent dyrere når filmen er 3D, forteller Åge Hoffart fra filmdistributøren SF.

– Hollywood-selskapene er jo veldig opptatt av å tjene penger, og det kan være grunn nok til å lage 3D-film, forteller Hoffart.

Jafar Altememy

– Vi ønsker å tilby publikum et bredest mulig program, og viser nesten uten unntak både 2D og 3D versjon av nye filmer, sier daglig leder ved Oslo Kino, Jafar Altememy.

Foto: Oslo Kino

– Vi sitter jo i inntektsstrømmen, så vi har jo ikke noe imot at noen tjener mer penger enn man eller ville gjort. Det er en del filmer som ikke hever seg i 3D, men da kan man jo bare se dem i 2D, foreslår Hoffart.

Kjøper 3D-billett, men har vi noe valg?

– Vi ønsker å tilby publikum et bredest mulig program, og viser nesten uten unntak både 2D og 3D versjon av nye filmer. Dette er en avgjørelse vi selv tar, sier daglig leder ved Oslo Kino, Jafar Altememy.

Han kan fortelle at det vil vises 40 3D-titler i 2013.

Hva angikk The Great Gatsby opplevde jeg selv at filmen kun ble tilbudt i 2D på Symra kino – hva er grunnen til det?

– «The Great Gatsby» har vi vist både i 2D og 3D. Siden filmen nå har gått så lenge viser vi den hovedsakelig på Gimle, som kun har 2D. Dette er mer tilfeldig og er ikke en bevisst 2D/3D-beslutning, avslutter Altememy.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters