Hopp til innhold

Verdiløse menn

”Verdiløse menn” er en humoristisk nedtur. Et musikalsk drama som fenger, teksten er vittig. Skuespillerne forsvarer etter hvert  de tragiske rollefigurene de er satt til å spille.

Verdiløse menn

”Verdiløse menn” er besk sosialrealisme med en satirisk snert.

Foto: Nationaltheatret

Musikken brøler til oss i brå og heftige kast, med en dansende gitarist (Petter Baarli) og selvutleverende tekster (av Jokke Nielsen) sunget gjennom mikrofoner som rollefigurene diskret drar opp av lommen og legger ned igjen. Det handler om dopen, døden og det ulykkelige farskapet.

En musikal basert på Joachim (Jokke) Nielsens tekst og musikk. Libretto og illustrasjon: Christipher Nielsen.

Gutta på utur

En slitt umoderne svart skinnsofa, stol og teakbord står midt på den lille, runde scenen til Torshovteatret. Goggen (Jan Sælid) setter seg, ruller en røyk og depper. Inn svaier Kleggen (Gard Eidsvold) og forteller subbende stolt at han er blitt far og setter øl på bordet. Når Knugern (Kim Sørensen) aggressivt dukker opp med en pistol og skal ha tilbake pengene han har lånt Kleggen til pappa-øl, begynner rollefordelingen å tegne seg. Knugern er kapitalisten og entreprenøren som går over lik for å få tak i penger. Kleggen kunne vært medlem av Foreningen 2 Foreldre, og naboen Smith (Finn Schaug) representerer krigsveteranene.

Nesten parodi

Alle tre er subb, dop-avhengige småkriminelle som klassifiseres som taperne i samfunnet. Eller, som stykket heter, ”Verdiløse menn” – ja også Annie, da. Får de noen verdi i løpet av forestillingen ? Ikke stort, for de sklir hele veien igjennom i livets utforbakke. Men de blir mer menneskeliggjort i andre akten. I første akten lå spillet og vippet mot det parodiske – slik figurene fremstilles i noen av tegneseriene til (den prisbelønnede) Christopher Nielsen, og animasjonsfilmene basert på tegneserien ” To trøtte typer” (13 korte episoder i NRK i 2000.

Annie og far

”Verdiløse menn” er besk sosialrealisme med en satirisk snert. Sangtekstene handler om elendigheten de lever i. Det gjøres kun forsøk på en bakgrunnsforklaring for for hvorfor Annie er blitt narkotiker. Annie, som betegnes som en multipersonlighet i forestillingen, er seksuelt misbrukt av faren sin. Hun er glimrende fremstilt med glød og innlevelse av Marte Engebrigtsen.

Verdiløse menn – premiere 5. mars, 2008 på Torshovteatret.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB