For 13 år siden ble den nå 68 år gamle Harald Mjølne ansatt som produksjonsdirektør på Sandnes Uldvarefabrikk. Fabrikken var dårlig butikk, men etter et par år bestemte Mjølne seg for å kjøpe fabrikken sammen med en ansatt og en ekstern investor.
Folk lo, og mente at han aldri kom til å tjene penger på strikking som var en utdøende trend.
Så kom strikketrenden og Skappel-genseren.
– Jeg tror nok vi har solgt for et par millioner kroner i garn bare til denne Skappel-genseren, sier Mjølne til Dagens Næringsliv.
I fjor gikk firmaet med 6,7 millioner i overskudd, og Mjølne håper at det blir på 12 millioner i år, takket være Skappel-genseren.
Strikkedilla
Unge jenter har fått strikkedilla, og kjøper garn og pinner for tusenvis av kroner for å få genseren Dorthe Skappel og døtrene har gjort stor suksess med. Nå har Skappel-familien gjort butikk av suksessen, og de selger pakker med garn, pinner og oppskrift på en egen nettside for 900 kroner.
Populariteten til genseren har vært overveldende, og på nettsiden meldes det at pakkene med garn er utsolgt. Strikkeglade jenter har derfor kjøpt garn andre steder, blant annet fra Mjølnes utsalg.
Samtidig har Skappel-familien blitt kritisert for å ha stjålet designet til den norske butikken Freudian Kicks uten å kreditere dem.
Genseren strikkes i garn fra alpakka, et søramerikansk kameldyr. Fabrikken til Mjølne kjøper inn enorme mengder av dette garnet fra land som Peru, Bolivia og India. Så farges, bearbeides og nøstes det i Sandnes, før det blir gjort om til moteriktige gensere for trendbevisste jenter.
Designavdelingen stadig viktigere
Mjølne sier at han er overrasket over strikketrenden som nå har løftet omsetningen til bedrinften.
– I 2008/2009 sluttet vi å selge garn til andre produsenter, som teppeprodusenter. Dermed hadde vi ledig kapasitet da trenden startet. Jeg pleier å si at det var planlagt, ler Mjølne.
Og med strikketrenden blir også designavdelingen stadig viktigere for bedriften som har økt omsetningen med 50 prosent de siste årene.
– Designavdelingen fanger opp trendene og er svært viktig for oss, samtidig som de ansatte i resten av butikken sørger for en effektiv produksjon, sier Mjølne til Dagens Næringsliv.