«Fredrik» dukket opp på Finn.no og ville gi bort en rekke ting, som sofaer, gardiner og lamper. Totalt tok 32 000 interesserte kontakt, men det hele var lureri, og Norsk Tipping tok etter hvert ansvaret for stuntet, som var en særs kreativ reklame av Lotto-spillene.
Nå er Norsk Tipping blitt ilagt en foretaksstraff på 200 000 kroner for ulovlig markedsføring.
– Det som var galt med kampanjen Norsk Tipping kjørte i høst, var at de ga seg ut for å være en forbruker, som ga bort ting på Finn. Det at man da ikke synliggjør er at dette er en stor næringsdrivende som står bak, men som bruker det som reklame for seg selv, noe som er forbudt etter loven, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
– Et viktig signal
Norsk Tipping ble ilagt denne boten etter at Markedsrådet fant at reklamen stred mot loven om skjult reklame.
– Vi synes dette er viktig, sett i lys av den utviklingen vi er i ferd med å se, det at man prøver å framstille reklame som noe annet enn det det er. Samtidig gir vi et signal om at dette prinsippet er verdt å holde fast på, og at man ser alvorlig på det når noen prøver å omgå det forbudet, sier hun.
– Skulle tenkt oss bedre om
Hos Norsk Tipping på Hamar er de ikke overrasket over dommen.
– Dette er bare å ta til etterretning. Både vi og reklamebyrået vårt skulle tenkt oss bedre om i denne saken, og dette får vi bare bite i oss, sier Einar Busterud, direktør for kommunikasjon og strategi i Norsk Tipping til NRK.
Likevel mener han tanken bak kampanjen var god.
– Vi har jo et ordtak om at lottomillionærer ikke er som andre millionærer, og at en fiktiv lottomillonær skulle gi bort en rekke ting. Det var jo gjort, så folk fikk jo alt fra utstoppa elghode til bil og masse innbo, sier han.