Hopp til innhold

Mener Minmote-koblinger bryter med vanlig presseetikk

VG-eide Minmote har innført et samarbeid med kommersielle aktører, og kan få betalt når de lenker til produkter som de omtaler. – Dette bryter med alle tradisjoner i pressen, mener ekspert på presseetikk.

Minmote

KOBLING: Når man holder musepekeren over den omtalte kjolen, får man opp lenke til en nettbutikk hvor man kan kjøpe varen. VG får deler av inntektene fra salget. Til venstre er det merket at det eksisterer en kommersiell kobling. Faksimile fra Minmote.no.

Motenettstedet Minmote har innført en ny praksisk hvor de lenker til nettbutikker når de omtaler enkelte produkter. Dette vekker sterke reaksjoner hos eksperter på presseetikk.

I denne artikkelen fra Minmote om hvilken julebordkjole som passer best for deg, kan du klikke deg videre til en nettbutikk når du holder pekeren over kjolene.

I venstre hjørne får du samtidig opp en beskjed om at det eksisterer et kommersielt samarbeid mellom Minmote og nettshopping-aktøren Sobazaar.

VG får betalt

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

KRITISK: Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund vil ta opp saken med VG.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Gunnar Bodahl-Johansen

KRITISK: Ekspert på presseetikk Gunnar Bodahl-Johansen mener koblingen er veldig betenkelig.

Foto: Arkiv
Torry Pedersen

IKKE KONTROVERSIELT: VGs toppsjef Torry Pedersen mener at den kommersielle koblingen er grei så lenge man er åpne om hva man gjør.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG bekrefter at det er inngått et slikt samarbeid.

– Det innebærer at deler av inntektene fra salget tilfaller VG dersom leseren klikker seg videre via Minmote og kjøper et produkt, sier han.

Han forteller at journalistene til Minmote velger hvilke produkter de vil omtale helt uavhengig av avtalen med Sobazaar, og at de også omtaler produkter hvor det ikke er noen bindinger, og hvor VG ikke får betalt.

Vil ta opp saken med VG

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum sier til NRK at hun oppfatter dette som en ekstrem testing av grensene.

– Hele fundamentet for pressen er at det skal være et klart og tydelig skille mellom det journalistiske og det kommersielle, sier hun.

Stavrum varsler at hun kommer til å ta opp den aktuelle saken med VG.

– Særlig siden jeg opplever VG som veldig opptatt av å holde seg på den riktige siden når det gjelder presseetikk, sier hun.

Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl Johansen, mener denne koblingen er veldig betenkelig, og at dette bryter med alle tradisjoner i pressen.

– Pressen har til alle tider omtalt produkter, og opplyst om pris og annen informasjon som er relevant for forbrukerne. Men det har vært regnet for uakseptabelt å gjøre videre koblinger til den som selger produktene. Da tar man det enda et skritt videre og blir selv en aktør, sier Johansen.

Nye måter å tjene penger på

Gunnar Bodahl-Johansen understreker at pressen nå befinner seg i en situasjon hvor det meste er i bevegelse, og at mange mediehus jakter intenst på nye måter å tjene penger på.

– Men jeg mener at det ikke legitimerer noe som kan være farlige, kortsiktige løsninger, sier han.

Kjersti Løken Stavrum sier at det denne høsten har vært mange eksempler på at det eksperimenteres med regelverket til presseforbundet, og at det kan være vanskelig å se hvor skillet er.

Hun viser til eksempelet hvor avisa Fosna-Folket sendte sponsede nyheter på sin nett-TV, samt at Hamar Dagblad ifølge Dagbladet solgte hele forsiden og sistesiden til annonser for kjøpesenteret CC Stadion.

– Vi får stadig nye utfordringer i forbindelse med at pressen trenger nye inntekter, sier Stavrum.

Vil være åpne og etiske

VG-sjef Torry Pedersen er ikke med på argumentene om at dette vanner ut skillet mellom det journalistiske og det kommersielle.

– Dette kommer som en følge av at media trenger nye forretningsstrategier i den digitale hverdagen, men man skal fortsatt overholde etiske regelverk og være åpne om hva man gjør, sier han, og legger til at dette er en høyst vanlig internasjonal trend hvor det blir en kortere vei for leserne å kjøpe produkter som omtales.

– Har dette vært kontroversielt i VG?

– I VGs ledergruppe har ikke dette vært spesielt kontroversielt, men det er sikkert noen andre på huset som synes dette er nytt og skremmende.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka