En gjeng kloke hoder fra Imperial College i London er i ferd med å utvikle en ny applikasjon som de håper vil revolusjonere moteverdenen. Gjennom selskapet Cortexica har de utviklet et bildegjenkjenningsprogram som de har stor tro på.
Ved å ta et bilde av et plagg med mobilen din, vil applikasjonen automatisk søke frem det samme og/eller liknende plagg, samt gi informasjon om hvor du kan kjøpe det.
– Vanskelig å beskrive et klesplagg med ord
Jo flere klesbutikker og shoppingtjenester som blir med i tjenesten, desto bedre vil søket bli, forklarer utviklerne av tjenesten.
Foto: CortexicaFunksjonaliteten har lenge vært i bruk når det gjelder musikk gjennom applikasjoner som Shazam, Soundhound eller MusixMatch, der brukerne hører en låt, og ved hjelp av et tastetrykk kan få opplysning om hva låten heter, hvem som spiller og hvor du kan kjøpe den.
Nå kommer altså moteverdenen etter. Og i følge utviklerne er klesbransjen som skapt for dette.
– Det er veldig vanskelig å beskrive et klesplagg med ord og søke det opp på nettet. Men hvis du kan vise noen et bilde, forstår de med en gang akkurat hva du snakker om, sier talsperson Steve Semenzato til The Daily Mail.
– I tilfeller der farge, mønster og tekstur er involvert fungerer bildesøket veldig godt. Du kan bruke bilder av venner eller av kjendiser fra magasiner, og så vil databasen jakte på liknende plagg og finne det eksakte plagget hvis det er mulig.
Leter etter dyktige utviklere
Jo sterkere farger og mønstre, desto enklere er det for programmet å finne noe som likner.
Foto: CortexicaSelskapet Cortexica er blant Storbritannias ledende innen bildesøk og bildegjenkjenningsteknologi for mobile apparater. Tidligere har bioingeniørene hos selskapet jobbet med matvarebransjen og teknologi som gjør at kunder kan ta bilde av en matvare i kjøleskapet sitt, for så å finne samme vare på nettet.
Ved å tilføye søk på varer som likner – selv om det ikke er en eksakt match, har det nye klessøket blitt til.
Nå håper selskapet på å inngå samarbeid med applikasjonsutviklere for å lage en ferdig løsning.
– Applikasjonen som tar i bruk denne teknologien kommer til å revolusjonere nett- og mobilshopping i motebransjen, sier Steve Semenzato.
– Med Cortexicas «Find Similar»-mobilbildesøk har du muligheten til å bli inspirert av det du ser rundt deg, bare ved å ta et bilde og spørre systemet om å finne det du leter etter.
I april gikk det rykter om at også Shazam er i ferd med å utvikle en liknende tjeneste, men dette har siden blitt tilbakevist av talspersoner i selskapet.
- Les også: Stadig smartere dingser
– Spennende teknologi
Flere bildetjenester jobber for tiden med at brukerne enkelt skal kunne legge til informasjon om hvor produktene er kjøpt, forteller Ståle Bjørlykke Grut i teknologibloggen NRKbeta.
Han mener bildegjenkjenningsteknologien først nå begynner å bli avansert nok til å brukes slik selskapet Cortexica gjør.
– Jeg ser for meg at det er krevende å overføre dette til klær og objekter, men at man dytter teknologien i den retningen er veldig spennende, sier han.
– Såfremt tjenesten leverer et godt nok produkt tror jeg både kjøpere og selgere vil synes dette er interessant. Det står og faller på teknologien her, at søkeresultatene er bra nok. Samt at man får med seg de største kleskjedene.
Grut tror teknologien også vil kunne åpne for andre muligheter.
– Amazon tilbyr deg for eksempel liknende produkter basert på hva andre som valgte samme produkt også har kjøpt. Det blir spennende å se om dette klarer å utkonkurrere slike brukeranbefalinger, slik at du i stedet vil få opp produkter som likner det du har søkt etter.
- Les også: Google kjenner igjen ansiktet ditt
- Les også: NRKbeta tester TinEye