Hopp til innhold

– Vil revolusjonere moteverdenen med ny app

Hender det at du ser et plagg på noen andre som du kunne tenke deg selv og lurer på hvor kommer fra? En gjeng bioingeniører fra London har tatt tak i nettopp dette.

Bildegjenkjenning fra Cortexica

Den nye bildetjenesten skal gjøre det mulig for brukere å ta et bilde og finne samme og liknende klær som det personen på bildet har på seg.

Foto: Cortexica

En gjeng kloke hoder fra Imperial College i London er i ferd med å utvikle en ny applikasjon som de håper vil revolusjonere moteverdenen. Gjennom selskapet Cortexica har de utviklet et bildegjenkjenningsprogram som de har stor tro på.

Ved å ta et bilde av et plagg med mobilen din, vil applikasjonen automatisk søke frem det samme og/eller liknende plagg, samt gi informasjon om hvor du kan kjøpe det.

– Vanskelig å beskrive et klesplagg med ord

Bildegjenkjenning fra Cortexica

Jo flere klesbutikker og shoppingtjenester som blir med i tjenesten, desto bedre vil søket bli, forklarer utviklerne av tjenesten.

Foto: Cortexica

Funksjonaliteten har lenge vært i bruk når det gjelder musikk gjennom applikasjoner som Shazam, Soundhound eller MusixMatch, der brukerne hører en låt, og ved hjelp av et tastetrykk kan få opplysning om hva låten heter, hvem som spiller og hvor du kan kjøpe den.

Nå kommer altså moteverdenen etter. Og i følge utviklerne er klesbransjen som skapt for dette.

– Det er veldig vanskelig å beskrive et klesplagg med ord og søke det opp på nettet. Men hvis du kan vise noen et bilde, forstår de med en gang akkurat hva du snakker om, sier talsperson Steve Semenzato til The Daily Mail.

– I tilfeller der farge, mønster og tekstur er involvert fungerer bildesøket veldig godt. Du kan bruke bilder av venner eller av kjendiser fra magasiner, og så vil databasen jakte på liknende plagg og finne det eksakte plagget hvis det er mulig.

Leter etter dyktige utviklere

Bildegjenkjenning fra Cortexica

Jo sterkere farger og mønstre, desto enklere er det for programmet å finne noe som likner.

Foto: Cortexica

Selskapet Cortexica er blant Storbritannias ledende innen bildesøk og bildegjenkjenningsteknologi for mobile apparater. Tidligere har bioingeniørene hos selskapet jobbet med matvarebransjen og teknologi som gjør at kunder kan ta bilde av en matvare i kjøleskapet sitt, for så å finne samme vare på nettet.

Ved å tilføye søk på varer som likner – selv om det ikke er en eksakt match, har det nye klessøket blitt til.

Nå håper selskapet på å inngå samarbeid med applikasjonsutviklere for å lage en ferdig løsning.

– Applikasjonen som tar i bruk denne teknologien kommer til å revolusjonere nett- og mobilshopping i motebransjen, sier Steve Semenzato.

– Med Cortexicas «Find Similar»-mobilbildesøk har du muligheten til å bli inspirert av det du ser rundt deg, bare ved å ta et bilde og spørre systemet om å finne det du leter etter.

I april gikk det rykter om at også Shazam er i ferd med å utvikle en liknende tjeneste, men dette har siden blitt tilbakevist av talspersoner i selskapet.

– Spennende teknologi

Flere bildetjenester jobber for tiden med at brukerne enkelt skal kunne legge til informasjon om hvor produktene er kjøpt, forteller Ståle Bjørlykke Grut i teknologibloggen NRKbeta.

Han mener bildegjenkjenningsteknologien først nå begynner å bli avansert nok til å brukes slik selskapet Cortexica gjør.

– Jeg ser for meg at det er krevende å overføre dette til klær og objekter, men at man dytter teknologien i den retningen er veldig spennende, sier han.

– Såfremt tjenesten leverer et godt nok produkt tror jeg både kjøpere og selgere vil synes dette er interessant. Det står og faller på teknologien her, at søkeresultatene er bra nok. Samt at man får med seg de største kleskjedene.

Grut tror teknologien også vil kunne åpne for andre muligheter.

– Amazon tilbyr deg for eksempel liknende produkter basert på hva andre som valgte samme produkt også har kjøpt. Det blir spennende å se om dette klarer å utkonkurrere slike brukeranbefalinger, slik at du i stedet vil få opp produkter som likner det du har søkt etter.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka