Hopp til innhold

Karsten og Petra ruler på nettbrett

For første gang er et NRK-program mer sett på nett enn på TV. NRK Super-serien Karsten og Petra fører an i nettbrettrevolusjonen.

Karsten og Petra

Elias Søvold Simonsen og Nora Amundsen spiller hovedrollene i NRK Super-serien Karsten og Petra. Første episode av serien trekker flest seere via NRKs nettspiller – og ikke via TV.

Foto: NRK

Kampen om den viktige fjernkontrollen til stue-TV-en er mindre intens enn før. For barn er nettbrettet nå nesten like viktig når de skal se fjernsynsprogrammer.

Barnas medievaner er nemlig i rask endring, og fjernsynsapparatet er ikke lengre den enerådende husguden som alle samlet seg rundt.

Etter en periode med økning i TV-seing blant barn, er det nå et klart fall, særlig hos de yngste barna. Og det skjer over hele Norden, ifølge tall fra NRKs analyseavdeling.

Rekord for Karsten og Petra

I stedet tar nettbrettene mer og mer over som den nye plattformen for å se innhold på, i tillegg til at mange velger desktop og mobiltelefoner.

Seertallene for NRK Super-serien «Karsten og Petra» viser med all tydelighet den store endringen i seervaner hos de yngste.

– Vi har aldri sett et høyere tall for webrating for noen av våre programmer tidligere, verken for barn eller voksne. Over 200.000 har sett hele episode 1 på nettet og det utgjør 57 prosent av all seingen. Og tallene for de andre episodene fortsetter å vokse, sier medieanalytiker Hilde Thoresen i NRK.

Det betyr at flere har sett episoden på NRK.no via datamaskin, mobil eller nettbrett enn direkte eller i opptak på TV-kanalen NRK Super.

Et stort flertall av de som sender episoden på nett, gjør det fra et nettbrett.

Se Karsten og Petra i NRK Super-spilleren

NRKs analyseavdeling opplyser at de aldri før har opplevd at et program har så høy seerandel på nettet.

Salgsboom for nettbrett

Hilde Thoresen

Medieanalytiker Hilde Thoresen i NRK sier at eksplosjonen i salg av nettbrett har ført til store endringer i medievanene – særlig hos de yngste.

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

Mye av forklaringen ligger i utbredelsen av smarttelefoner, og at 8 av 10 barn nå har tilgang til et nettbrett. E24 har skrevet om den formidable utviklingen i salget av nettbrett, som er i ferd med å bli større enn PC-salget.

Elkjøp melder at de i første halvår av 2013 solgte i snitt 15.211 enheter per måned. Fasit for snittsalg per måned var i 2011 på 3.829 enheter, og i fjor 11.640 per måned.

– Sammenligner man første halvår 2013 mot samme tid i fjor er veksten på over 121 prosent, opplyser de til E24.

Medieanalytiker Hilde Thoresen sier at Norge ligger lengst framme når det gjelder andelen i befolkningen som har nettbrett og smarttelefoner.

– Men også i de andre nordiske landene ser vi at mange barn har fått tilgang til mediebrett. For eksempel har halvparten av alle 3–6 år i Danmark tilgang til et nettbrett, mens 60 prosent av 3–6 åringer i Sverige har tilgang til en «surfplatta», sier hun.

Hun forteller at nettbrettet har blitt en svært viktig skjerm for nett-TV. 41 prosent av trafikken i den nye Superspilleren til NRK kommer fra nettbrett, og NRKs analyser viser også at barn bruker lengre tid på Superspilleren når de kommer via et nettbrett enn via PC og mobil.

– Fra å være en litt stor mobil har nettbrettet blitt den nye hjemme-PC-en. For barna har nettbrettet blitt en viktig skjerm for nett-TV, sier hun.

Barn og nettbrett

Åtte av ti barn under 11 år har tilgang på nettbrett, noe som er med på å forklare at den aldersgruppen ser mindre og mindre på TV.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

TV fortsatt størst

Riktignok foregår det meste av barnas TV-seing fortsatt på tradisjonelle TV-apparater, men bildet er i ferd med å endre seg. På bare ett år har den daglige TV-seingen falt med 15 minutter hos barn mellom 2 og 11 år, og nå er den på 81 daglige minutter. Tiden barn bruker på tv synker også i Finland, Danmark og Sverige.

Men barn ser ikke mindre på TV-innhold av den grunn – den bare flyttes over til andre plattformer.

Og forflytningen i seingen fra TV til nettbrett og mobil skjer ikke bare hos de yngste. Det skjer en tilbakegang i antall minutter foran TV-en i hele befolkningen.

Thoresen sier at dette er en utvikling de har ventet på lenge, men at det først har løsnet skikkelig det siste året. Det at 12 prosent av alle husstander har tilgang på Netflix er også med på å endre vanene slik at folk ser hva de vil når de vil.

– TV-innhold er ikke mindre populært enn tidligere, men barn ser det på flere skjermer enn før og mye mer on-demand. Endringene skjer raskere blant de minste enn i den voksne befolkningen og det er interessant å følge med på hvordan barna tar i bruk ny teknologi. Det sier mye om morgendagens mediebrukere, sier hun.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB