Hopp til innhold

Slik ble Rein Alexander fra Stjernekamp merket for livet

Les Miserables Jean Valjean har betydd så mye for Rein Alexander at han har valgt å merke seg for livet.

Rein alexander

Rein Alexander spilte Jean Valjean i sin første hovedrolle. Også i første Stjernekamp-episode er denne rollen som skal få han videre.

Foto: Elise Hellem Ratvik / NRK

En av verdens mest populære musikaler har også en stor og kompleks hovedrolle. Jean Valjean var den første rollen Rein Alexander spilte, og den har fulgt han gjennom hele karrieren.

– Jeg kjenner meg veldig igjen i Jean Valjean. Han har det sterke dyret inni seg som må ut. Det bor veldig mye i et menneske, og det føler jeg at det gjør i meg og, sier han.

Historien om Jean Valjean er historien om fangen 24601 som etter 19 år i fengsel tar noen valg og blir en velstående mann.

Musikalen Les Miserables er basert på boken av Victor Hugo med samme navn fra 1862. Den er skrevet av franskmannen Claude-Michel Schönberg, og hadde premiere i London i 1985.


Jean Valjean-tatovering

Rein Alexander slo gjennom som artist for rundt 10 år siden, og han vant Kjempesjansen på NRK i 2003. Litt senere fikk han sin første musikalrolle, nettopp som Jean Valjean i Moster Amfi. Da bestemte han seg for å merke seg for livet, og tatoverte inn Jean Valjeans fangenummer 24601 i nakken.

– Jeg tok den tatoveringen fordi jeg ville markere min første rolle. Så etter at jeg gjorde Valjean, dro jeg til Danmark og fikk blant annet denne tatoveringen, sier han.

Det første møtet med karakteren og musikalen fikk han i New York allerede på 80-tallet.

– Jeg bodde i New York, og så den på Broadway først. Så så jeg den på Det Norske Teatret i 1988 med blant annet Øystein Wiik og Øyvind Blunkc, og den gjorde stort inntrykk på meg, sier Rein Alexander.

Første CD-låt

At det ble Jean Valjeans store ballade, Bring him home, i første episode av Stjernekamp, var helt naturlig.

– Den låta har alltid fulgt meg, og er den som har betydd mest for karrieren min. Det var også den aller første låta jeg spilte inn på CD. Det var på Toneheim folkehøgskoles jubileums-CD, sier Rein.

Det er antatt at mer enn 55 millioner mennesker har sett Les Miserables på verdensbasis, og det er derfor svært mange skuespillere som har tolket rollen som Jean Valjean. For Rein Alexander er det én som har inspirert han mer enn andre. Colm Wilkinson, som spilte rollen originalt på West End i London.

– Wilkinson er jo liksom far Valjean. Hans måte å gjøre rollen totalt til sin egen står veldig ut. Det er ikke noe som er strømlinjeformet ved det han gjør, og han bruker like mye egenfølt følelse og sitt eget indre rovdyr som det helt kontrollerte, sier han.

Rein forteller at han prøver å gjøre det samme i sin tolkning, og at han ønsker at det skal være så ektefølt som mulig.


– Biskop for en dag

Med musikal som første sjanger, har er allerede et av Reins «sikreste» kort gått tidlig i programmet.

– Jeg kunne kanskje ønsket at det kom lenger ut i serien så jeg hadde hatt noe å hvile meg litt på, ler han.

Å få prøve seg på fremmede sjangre ser han på som en morsom utfordring, og var ikke i tvil om at dette måtte han være med på.

– Jeg har alltid likt mange typer musikk, så lenge det er kvalitet og en mening bak den. Du finner meg like ofte på Valle Hovin som på Konserthuset og i operaen. Å få hoppe inn i helt ukjente sjangre hver uke med et proft apparat rundt seg blir utrolig gøy. Det blir som å være biskop for en dag, sier Rein Alexander.


Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB