Hopp til innhold

Vi drukner i litteraturpriser

Over 60 litteraturpriser deles ut hvert år. Det høye antallet gjør at ingen bryr seg og prestisjen synker, hevder kommunikasjonsekspert.

Forfatteren Herbjørg Wassmo

Forfatteren Herbjørg Wassmo ble tildelt hedersprisen under Brageprisen 2010. Deler vi ut for mange litteraturpriser i Norge?

Foto: Andersen, Aleksander / Scanpix

Tom Kvisle

Tom Kvisle

Foto: NRK
Trine Stensen

Trine Stensen

Foto: NRK
Kari Marstein

Kari Marstein

Foto: NRK
Ingvild H. Rishøi

Forfatter Ingvild H. Rishøi er nominert til Brageprisen 2011 i klassen skjønnlitteratur.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix
Erlend Loe

Erlend Loe fikk Kritikerprisen i 1998.

Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

– Prisene har mistet mye av sin betydning som et virkemiddel for å bli sett eller få økt salg som kunstner, sier Tom Kvisle, som er rektor på Westerdals i Oslo.

Som perler på ei snor

Torsdag skal Brageprisen deles ut for, blant annet «å hedre gode, norske forfatterskap». Uka etter skal en forfatteren få Bokhandlerprisen. Hele året kommer de, som perler på ei snor: Kritikerprisen, Sultprisen, Amalie Skram-prisen og Aschehougprisen.

– Trenger vi alle disse prisene?

– 60 priser er for mange. Veldig få av disse prisene skaffer prismottakeren og organisasjonen den synligheten de ønsker og kanskje fortjener, sier Kvisle.

– Nei, det er jeg ikke enig i, sier direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen.

– Det er et mangfold av priser som treffer ulike målgrupper og forfattere. Vi har priser for både barn- og ungdomsforfattere, oversettere og debutanter, sier hun.

– Gir et mangfold

Blix-prisen, Cappelen-prisen, Emmausprisen, Gyldendalprisen og Melsomprisen.

Stensen mener de ulike avsenderne av prisene, gir prisdrysset et mangfold og gjør at de treffer ulikt i forhold til både publikum og forfatterskap.

– Noen er det jo leserne selv som kårer, Bokhandler-prisen er det bokhandlere over hele landet som velger ut, andre priser er det faglitterært råd som bestemmer. Det gir ulik oppmerksomhet og treffer ulike lesere.

– Et markedsmessig rotterace

Oktoberprisen, Den norske leserprisen, Nynorsk litteraturpris og P2 lytternes romanpris.

Rektor Kvisle på Westerdals mener at prestisjen synker når man vet at det er 60 andre priser som også deles ut innenfor samme fagområde.

– Det er et markedsmessig rotterace, ikke minst nå før jul. Og med det antall bøker som utgis i Norge er det få som oppnår særlig synlighet i media. I det henseende er det nok en del bøker som kan løftes noe frem på grunn av disse prisene. Men, det er viktig at de ikke blir for mange, eller at prisene slår hverandre i hjel.

– Hva bør gjøres?

– Man må ta en runde med selvransaking innenfor bokbransjen og se om det er lurt at så mange priser eksisterer side om side. Kanskje er det ikke naturlig at hver by og hvert dalføre skal ha sin egen litterære pris, sier han.

Han mener bokbransjen må ta noen valg og fjerne noen priser.

– Kanskje kunne man dele ut Brageprisen annen hvert år for å heve medias interesse og prestigen det er å få den.

En pris i året

I Sverige har man én stor litteraturpris, Augustpriset, som er med på å løfte et forfatterskap hvert år.

– Kunne det være en idé å gjøre noe slik i Norge?

– Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Det kan være en mulig løsning. Men, det å kunne løfte frem ulike sjangere, som fagbokforfattere, oversettere, og barne- og ungdomslitteraturforfattere - ikke bare bestselgere er også bra. Å anerkjenne flere synes jeg er en god idé, sier Trine Stensen.

– Bra for leserne med mange priser

Samlagsprisen, Sultprisen, Tarjei Vesaas debutantpris og Tidens skjønnlitterære pris.

Leder i Bragerådet, Kari Marstein, tror ikke man vil finne noen bransjer det er for mange priser.

– Vi har kanskje ikke en monolitt, men det er bare en fordel for leserne. De får pekt på flere ulike bøker i løpet av et år, sier hun.

– Kan Brageprisen bli som den svenske Augustprisen i styrke og kraft?

– Det er ikke sikkert vi vil bli så spisset som svenskene, som bare har en pris. Der er det kun én bok som får all oppmerksomheten blant svenske bøker, da forsvinner mange andre, sier Marstein.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB