Hopp til innhold

- Lærte mye som lege i filmen

«Oslo, 31. august» handler om en ung mann med rusproblemer. Hovedrolleinnehaver Anders Danielsen Lie er utdannet lege og føler han har lært mye om legegjerningen gjennom arbeidet med filmen.

Anders Danielsen Lie

Anders Danielsen Lie spiller narkomane Anders som må ta vanskelige valg i «Oslo, 31. august». Det er flere likheter enn bare navnet mellom skuespiller og rollefigur.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

I «Oslo, 31. august» følges en manns liv i løpet av et døgn i Oslo. Dette er andre gang Anders Danielsen Lie og Joachim Trier lager film sammen og Danielsen Lie har lært mye på mange forskjellige områder etter gjennombruddet med Triers «Reprise» fra 2006.

– De to filmene jeg har gjort med Joachim har gitt meg enormt mye som skuespiller. Rollene har ført til at jeg har måttet gå dypt inn i karakterene og på den måten fått et innblikk i det psykologiske aspektet. Dette er kunnskap jeg tror jeg vil få god bruk for som lege også, mener han.

Mange likheter

Multitalentet Danielsen Lie har gitt ut bok, ga tidligere i år ut sin første plate og er for tiden i turnus på kirurgisk avdeling på Gjøvik Sykehus. Men overgangen fra helsefaget til å spille narkoman, var kanskje ikke så stor som man skulle tro.

– I reasearchfasen oppsøkte vi flere rusinstitusjoner, blant annet en jeg selv har jobbet på som legevikar, og jeg har snakket med mange fagfolk og rusmisbrukere.

(Teksten fortsetter under videoen)

Innholdet som lå her kan ikke vises.

Hovedpersonen i filmen heter Anders og det er tilsynelatende mange likheter mellom de to. Men Anders Danielsen Lie vil ikke trekke parallellene mellom seg selv og rollefiguren for langt.

– Vi har nok samme kulturelle ballast og mye av den samme bakgrunnen. Joachim har gjort enkelte dokumentariske grep for å lage et så realistisk utrykk som mulig. Men psykologisk sett er vi veldig ulike, karakteren har et svartsyn og en pessimisme som jeg ikke kjenner meg igjen i.

Kjent historie

Joachim Trier

Joachim Trier og Eskil Vogt skrev manuset for Anders Danielsen Lie.

Foto: Roald, Berit / Scanpix

Regissør Joachim Trier forteller at målet med filmen var å fortelle en velkjent historie i ny form.

– Jeg syns folk med rusproblemer ofte blir portrettert på en veldig klisjefylt måte. Så jeg hadde lyst til å fortelle en historie jeg mener er mer realistisk, i hvert fall slik jeg kjenner den fra mitt eget miljø.

Han ble godt kjent med Anders Danielsen Lie etter debutfilmen «Reprise» og var ikke i tvil om hvem han ville ha i hovedrollen.

– Etter «Reprise» følte at det var mye som kunne spilles videre på. Anders takket ja mens dette prosjektet var på idestadiet, så det var modig av ham. Eskil Vogt og jeg skrev manuset spesifikt for Anders, så det hadde ikke blitt noen film om han hadde sagt nei.

Usikker på filmkarrieren

Hans Olav Brenner, Ingrid Olava

Ingrid Olava og Hans Olav Brenner filmdebuterer i Triers nye film.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Danielsen Lie kommer rett fra nattevakt og er usikker på om det er legegjerning eller filmkarriere som kommer til å få mest fokus i fremtiden.

– Akkurat konsentrerer jeg meg fullt ut på turnustjeneste med brudd og sårskader, men jeg har bestemt meg for at jeg kommer til å vurdere interessante filmprosjekter om de skulle dukke opp.

– Uansett har bestemt meg for at jeg ikke vil være skuespiller på heltid. For meg er det de spennende prosjektene, og ikke det å være skuespiller i seg selv som er avgjørende. Jeg er heldig, privilegert og har hatt flaks som har muligheten til å velge hva jeg vil gjøre, så jeg kommer nok til å prøve å få kabalen til å gå opp på et vis.

– Og om Joakim ringer igjen, kommer jeg helt sikkert til å lytte nøye til hva han har å si, konkluderer han.

Travel uke for Trier

Joachim Trier har en travel uke i vente. Filmen er allerede hyllet av anmelderne etter å ha hatt verdenspremiere under filmfestivalen i Cannes i mai.

Filmen er nominert til Nordisk Råds filmpris og torsdag morgen blir det klart om «Oslo, 31. august» også trekker lengste strået av de tre filmene som kappes om å bli Norges Oscar-kandidat.

Kulturstrøm

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.

  • Bergen Filharmoniske Orkester vann prestisjetung pris

    Bergen Filharmoniske Orkester vann prisen Orchestra of the Year 2025 i London onsdag kveld. Det er tidsskriftet Gramophones som deler ut prisen. Deira årlege Classical Music Awards er nokre av dei mest prestisjetunge prisane innanfor den klassiske plateindustrien, og kan samanliknast med Grammy Awards, skriv Bergen Filharmoniske Orkester i ei pressemelding.

    Det viktigaste med denne prisen er kanskje ikkje at me får han for det me allereie har oppnådd, men at den viser kva som er mogleg. Bergen er kanskje ikkje nokon stor by i europeisk målestokk, men framleis ein musikk- og kulturby av internasjonalt format. Heile byen kan vera stolte av Bergen Filharmoniske Orkester, seier Sigurd Sverdrup Sandmo, som er direktør i Musikkselskapet Harmonien.

    Torsdag kveld skal orkesteret feira sigeren saman med publikum på konsert i Grieghallen, skriv BT.

    en mann og en kvinne som sitter på en benk
    Foto: Henning Målsnes
  • Halvor Bakke trekker seg fra «Skal vi danse» av medisinske årsaker

    Halvor Bakke trekker seg fra «Skal vi danse» før lørdagens konkurranse.

    Det er vonde tær som gjør utslaget, melder TV 2. Nærmere bestemt en stor betennelse i to tær som har vart i to år.

    – Jeg trosset legen i to uker, gikk på parketten med sterke smertestillende, bedøvelsessprøyter og kortison. Det har vært en lege som har sagt at jeg ikke skal danse, men jeg trosset ham i to uker. Nå sa han: «Nok er nok, nå går det ikke lenger. Det er uforsvarlig at du fortsetter», sier Bakke.

    Han er «skikkelig lei seg» over å måtte trekke seg fra «Skal vi danse», som han drømte om å være med på i ti år.