Hurtigruten minutt for minutt startet sin fem og et halvt døgns maratonsending med avreise fra Bergen torsdag klokken 19:45. De første seertallene som nå er publisert viser at nordmenn virkelig har sansen for den noe uvanlige tv-sendingen.
I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag. 34% av dem som så på tv i det tidsrommet, var innom NRK2. Sendingen hadde 21% markedsandel, til vanlig ser 6% på kanalen i samme tidsrom.
Les mer om reiseruten her: nrk.no/hurtigruten
Direktesendingen nådde en foreløpig topp i seertall klokken 21:58 torsdag, da 325.000 mennesker fulgte programmet på NRK 2. Mellom klokken åtte og klokken tre natt til fredag satt i gjennomsnitt 160.000 mennesker foran tv-skjermen.
- Dette er enormt høye tall, forteller Siri Kristiansen i NRK forskningen.
Les også: 5 døgn TV-maraton i midnattssol
Slår Bergensbanen
Ideen til Hurtigruten minutt for minutt kom etter at NRK for to år siden sendte et opptak fra Bergensbanen, der den drøye syv timer lange togturen ble vist i sin helhet fra Bergen til Oslo. Sendingen oppnådde en overraskende popularitet, og fikk mye oppmerksomhet.
Med Hurtigruten minutt for minutt har NRK valgt å ta skrittet enda lengre, ved å sende direkte i hele 134 timer. Det har så langt vist seg å være minst like populært som sin forgjenger.
- Sammenliknet med Bergensbanen, har Hurtigruten frem til nå høyere dekning i enn Bergensbanen, forteller Kristiansen.
Les også: Kastet ruset mann av Hurtigruten
Seere fra hele verden
Båtreisen har uvanlig mange seere i utlandet. Publikum over hele verden kan følge sendingen via nett, og gjennom turens første time mellom klokken ni og ti i går kveld, var en tredjedel av nettseerne fra utlandet, forteller Espen Blystad i NRKs analyseavdeling.
- Dette er veldig høye tall. Vanligvis ligger tallet på rundt 15-20%. Her må det også understrekes at dette ikke nødvendigvis er utlendinger, men like godt kan være nordmenn i utlandet, forklarer han.
Landene som var mest innom på nett var Danmark, USA, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Ved lunsjtider fredag hadde overføringen blitt vist over 245 000 ganger.
Les også:
- Jeg ser også at "NRK 2 live" er det mest populære på ordinær nett-tv i dag. Det er langt fra vanlig, forteller han.
Hot på Twitter
Blant norske twitrere er Hurtigrute-sendingen dagens tema.
Ordene #hurtigruten, #hurtigruta, #NRK og #NRK2 lå alle på topp 10 over de mest populære emnene på Twitter fredag formiddag, der førstnevnte tronet øverst med nesten dobbelt så mange tagginger som andreplassen på lista.