Hopp til innhold

ALLE vil se Hurtigruten!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Foreløpige tv-tall viser en enorm interesse for Hurtigrutens direktesendte reise langs norskekysten.

Hurtigruten minutt for minutt startet sin fem og et halvt døgns maratonsending med avreise fra Bergen torsdag klokken 19:45. De første seertallene som nå er publisert viser at nordmenn virkelig har sansen for den noe uvanlige tv-sendingen.

I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag. 34% av dem som så på tv i det tidsrommet, var innom NRK2. Sendingen hadde 21% markedsandel, til vanlig ser 6% på kanalen i samme tidsrom.

Les mer om reiseruten her: nrk.no/hurtigruten

Direktesendingen nådde en foreløpig topp i seertall klokken 21:58 torsdag, da 325.000 mennesker fulgte programmet på NRK 2. Mellom klokken åtte og klokken tre natt til fredag satt i gjennomsnitt 160.000 mennesker foran tv-skjermen.

- Dette er enormt høye tall, forteller Siri Kristiansen i NRK forskningen.

Les også: 5 døgn TV-maraton i midnattssol

Slår Bergensbanen

Bergensbanen minutt for minutt

Slike bilder ble seerne vant til da NRK sendte Bergensbanen minutt for minutt. Nå er det havet som gjelder.

Foto: NRK

Ideen til Hurtigruten minutt for minutt kom etter at NRK for to år siden sendte et opptak fra Bergensbanen, der den drøye syv timer lange togturen ble vist i sin helhet fra Bergen til Oslo. Sendingen oppnådde en overraskende popularitet, og fikk mye oppmerksomhet.

Med Hurtigruten minutt for minutt har NRK valgt å ta skrittet enda lengre, ved å sende direkte i hele 134 timer. Det har så langt vist seg å være minst like populært som sin forgjenger.

- Sammenliknet med Bergensbanen, har Hurtigruten frem til nå høyere dekning i enn Bergensbanen, forteller Kristiansen.

Les også: Kastet ruset mann av Hurtigruten

Seere fra hele verden

Hurtigruten på vei inn til Svolvær

Ikke bare i Norge følger folk med på den fem og et halvt døgn lange sendingen.

Foto: Tore Zakariassen / NRK

Båtreisen har uvanlig mange seere i utlandet. Publikum over hele verden kan følge sendingen via nett, og gjennom turens første time mellom klokken ni og ti i går kveld, var en tredjedel av nettseerne fra utlandet, forteller Espen Blystad i NRKs analyseavdeling.

- Dette er veldig høye tall. Vanligvis ligger tallet på rundt 15-20%. Her må det også understrekes at dette ikke nødvendigvis er utlendinger, men like godt kan være nordmenn i utlandet, forklarer han.

Landene som var mest innom på nett var Danmark, USA, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Ved lunsjtider fredag hadde overføringen blitt vist over 245 000 ganger.

Les også: Sørkoreanere følger Hurtigruten direkte fra t-banen

- Jeg ser også at "NRK 2 live" er det mest populære på ordinær nett-tv i dag. Det er langt fra vanlig, forteller han.

Hot på Twitter

Brettesnes

Vakker natur i rolig tempo lokker seerne. Her fra Brettesnes i Nordland, tatt under NRKs testreise tidligere i vår.

Foto: NRKbeta, creative commons, Flickr

Blant norske twitrere er Hurtigrute-sendingen dagens tema.

Ordene #hurtigruten, #hurtigruta, #NRK og #NRK2 lå alle på topp 10 over de mest populære emnene på Twitter fredag formiddag, der førstnevnte tronet øverst med nesten dobbelt så mange tagginger som andreplassen på lista.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.