Hopp til innhold

ALLE vil se Hurtigruten!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Foreløpige tv-tall viser en enorm interesse for Hurtigrutens direktesendte reise langs norskekysten.

Hurtigruten minutt for minutt startet sin fem og et halvt døgns maratonsending med avreise fra Bergen torsdag klokken 19:45. De første seertallene som nå er publisert viser at nordmenn virkelig har sansen for den noe uvanlige tv-sendingen.

I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag. 34% av dem som så på tv i det tidsrommet, var innom NRK2. Sendingen hadde 21% markedsandel, til vanlig ser 6% på kanalen i samme tidsrom.

Les mer om reiseruten her: nrk.no/hurtigruten

Direktesendingen nådde en foreløpig topp i seertall klokken 21:58 torsdag, da 325.000 mennesker fulgte programmet på NRK 2. Mellom klokken åtte og klokken tre natt til fredag satt i gjennomsnitt 160.000 mennesker foran tv-skjermen.

- Dette er enormt høye tall, forteller Siri Kristiansen i NRK forskningen.

Les også: 5 døgn TV-maraton i midnattssol

Slår Bergensbanen

Bergensbanen minutt for minutt

Slike bilder ble seerne vant til da NRK sendte Bergensbanen minutt for minutt. Nå er det havet som gjelder.

Foto: NRK

Ideen til Hurtigruten minutt for minutt kom etter at NRK for to år siden sendte et opptak fra Bergensbanen, der den drøye syv timer lange togturen ble vist i sin helhet fra Bergen til Oslo. Sendingen oppnådde en overraskende popularitet, og fikk mye oppmerksomhet.

Med Hurtigruten minutt for minutt har NRK valgt å ta skrittet enda lengre, ved å sende direkte i hele 134 timer. Det har så langt vist seg å være minst like populært som sin forgjenger.

- Sammenliknet med Bergensbanen, har Hurtigruten frem til nå høyere dekning i enn Bergensbanen, forteller Kristiansen.

Les også: Kastet ruset mann av Hurtigruten

Seere fra hele verden

Hurtigruten på vei inn til Svolvær

Ikke bare i Norge følger folk med på den fem og et halvt døgn lange sendingen.

Foto: Tore Zakariassen / NRK

Båtreisen har uvanlig mange seere i utlandet. Publikum over hele verden kan følge sendingen via nett, og gjennom turens første time mellom klokken ni og ti i går kveld, var en tredjedel av nettseerne fra utlandet, forteller Espen Blystad i NRKs analyseavdeling.

- Dette er veldig høye tall. Vanligvis ligger tallet på rundt 15-20%. Her må det også understrekes at dette ikke nødvendigvis er utlendinger, men like godt kan være nordmenn i utlandet, forklarer han.

Landene som var mest innom på nett var Danmark, USA, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Ved lunsjtider fredag hadde overføringen blitt vist over 245 000 ganger.

Les også: Sørkoreanere følger Hurtigruten direkte fra t-banen

- Jeg ser også at "NRK 2 live" er det mest populære på ordinær nett-tv i dag. Det er langt fra vanlig, forteller han.

Hot på Twitter

Brettesnes

Vakker natur i rolig tempo lokker seerne. Her fra Brettesnes i Nordland, tatt under NRKs testreise tidligere i vår.

Foto: NRKbeta, creative commons, Flickr

Blant norske twitrere er Hurtigrute-sendingen dagens tema.

Ordene #hurtigruten, #hurtigruta, #NRK og #NRK2 lå alle på topp 10 over de mest populære emnene på Twitter fredag formiddag, der førstnevnte tronet øverst med nesten dobbelt så mange tagginger som andreplassen på lista.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka