Hopp til innhold

Velger Youtube fremfor tradisjonelle TV-kanaler

– Det er billigere, går raskere og gir oss større frihet, sier TV-kokken DJ BBQ om hvorfor han velger å vise programmene sine hos Youtube i stedet for hos en tradisjonell TV-kanal.

DJ BBQ

Kokken DJ BBQ, alias Christian Stevenson, velger Youtube foran tradisjonell TV som kanal for å vise fram showet sitt. – Det er billigere og gir oss mye større frihet, sier han.

Foto: Skjermdump fra Youtube

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

I 2011 investerte videonettstedet Youtube 100 millioner dollar i såkalt original programming, det vil si innhold laget eksklusivt for Youtube.

I oktober fjor fulgte de opp med å lansere en europeisk satsing der det ble inngått avtaler med en rekke store europeiske TV-produksjonsselskaper. Målet er at så mange som mulig skal produsere eksklusive nettserier på Youtube.

Under TV-messen MIPTV som avholdes i Cannes denne uken (se faktaboks til høyre), ble noen av de mest suksessfulle seriene presentert for publikum.

Gir større frihet

Youtube har per i dag et stort utvalg med originalt innhold, fordelt på en rekke sjangere – mat, bil, helse, humor, spill, barn, hus og underholdning, for å nevne noen.

Blant dem som viste frem kanalen sin for publikum var TV-kokken DJ BBQ (Christian Stevenson) som sammen med Jamie Oliver driver kanalen «Jamie Oliver’s Food Tube».

Kanalen har 200.000 abonnenter og publiserer nye videoer mange ganger i uken. I tillegg avholder de en rekke direktesendinger på nettstedet.

– Det er billigere og gir oss mye større frihet, forklarer DJ BBQ.

– Man kan kommunisere mer direkte med sitt publikum, og man slipper den strenge sensuren – publikum er mer åpne for nye ideer og mindre fordomsfulle enn de tradisjonelle kringkasterne, forklarer han.

Video: DJ BBQ, som har over 200.000 abonnenter på sin Youtube-kanal, sier han kan ta seg større friheter enn han kunne ha gjort på tradisjonelle TV-kanaler.

En kanal som har gjort det spesielt bra, er Pixiwoo. Bak kanalen står to britiske søstre, som for fem år siden startet sin egen Youtube-kanal etter etter 17 år som makeupartister. Der legger de ut videoer med sminke- og stylingtips.

Kanalen har i dag nesten én million abonnenter, og over 150 millioner avspillinger. Søstrene Chapman har oppnådd kjendisstatus på grunn av videoene sine.

Største ikke-engelskspråklige

Til stede i Cannes er også opphavsmennene bak humorkanalene Ponk og Golden Moustache.

Førstnevnte er tysk, og oppnådde 100.000 abonnenter på fire timer da de startet opp for noen få måneder siden. Ponk er i dag den største ikke-engelskspråklige kanalen på Youtube. Philip Laude, som startet kanalen, understreker at tidsaspektet blir et helt annet av å publisere på nett.

– Det er rom for helt andre historier enn i tradisjonelle TV-kanaler, og er mye mer umiddelbart. Jeg kan lage en video i dag og laste den opp i morgen, mens på TV ville det tatt mye lengre tid, forklarer han.

Franske Golden Moustache har holdt på i tre måneder, og har allerede 200.000 følgere og 18 millioner avspillinger på Youtube. Golden Moustache distribuerer også videoer, artikler og bilder på nettsiden sin, og har nå inngått en avtale med den franske kanalen W9 TV om å spille videoene sine der.

Video: Youtube-kanalen Pixiwoo tilbyr sminketips til over én million abonnenter.

Ser ikke Youtube som trussel

Norge er blant de landene i verden hvor bruken av internett og sosiale medier er aller størst og bredest. Youtube er blant de desiderte favorittene, og den daglige bruken har aldri vært større enn den er i dag.

Ifølge markedsundersøkelsen TNS Gallup Interbuss er 20 prosent av befolkningen innom nettstedet daglig, noe som er en dobling på bare to år.

Men folk fra den norske TV-bransjen som NRK.no har snakket med, ser fortsatt ikke Youtube som en stor trussel til tradisjonelle kanaler. Nettstedet har også opplevd at oppstarten ble tøffere enn ventet.

Blant firmaene som i 2011 ble støttet med til sammen 100 millioner dollar, var det bare 30–40 prosent av dem som fikk fornyet pengestøtten et år senere.

Springbrett

Eirik Solheim

Eirik Solheim, redaktør i NRKBeta.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Redaktør i NRKBeta Eirik Solheim tror at trenden med å lage originalt innhold ment for Youtube også vil bre om seg i Norge, men er skeptisk til inntektspotensialet.

– De har begynt med inntektsdeling, altså at innholdsleverandører får en del av annonsekronene som Youtube samler inn. Men det skal nok fortsatt mye til at man kan leve av dette ved å henvende seg til et norsk publikum. Til det er vi for få. Da må man i så fall vende seg internasjonalt, sier Solheim.

Han tviler på at Youtube vil være en stor inntektskilde for eksempelvis humorister eller kokker, men at det er et genialt springbrett til mer inntektsinnbringende plattformer, som foredrag, opptredener, produktsalg, og så videre.

– Men Youtube er vel en vanskelig arena å markere seg på med tanke på alt innholdet som er der?

– Jo, men på samme måte som med kabel-TV, så er det de med det beste innholdet som vil bli størst. Å få mye delinger på sosiale medier fordi folk liker det du driver med, har alt å si.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.