Hopp til innhold

Blogger misbrukt i Match.com-reklame

Bilder av bloggeren «Voe» blir misbrukt på Facebook-annonser fra datingtjenester. Blant annet fra Match.com, som mener det må dreie seg om falske profiler.

Emilie Voe Nereng

Bilder av bloggeren Emilie «Voe» Nereng (innfelt) blir misbrukt i annonser hun aldri har gitt tillatelse til.

Foto: www.voeblogg.no / Skjermdump

Falske Facebook-profiler

Et kjapt søk viser mange falske profiler av Voe på Facebook.

Foto: www.voeblogg.no / Skjermdump

Den kjente bloggeren Emilie Nereng, også kjent som «Voe», postet i går et innlegg på bloggen sin der hun uttrykte sin frustrasjon over at bilder fra falske Voe-profiler blir brukt i en rekke reklamer på Facebook.

«Det dere ser over er Facebookreklamen til Match.com. Og hvem er på bildet? Jo, fjorten år gamle Emilie! Og tror dere Match.com eller Facebook har spurt meg om å få bruke et bilde fra bloggen min? Nei. Jeg blir så sint» skriver Nereng på bloggen.

Også bloggeren Tjomlid så annonsene, og skrev i går et innlegg om saken.

Nereng har tidligere skrevet om problemet med falske profiler på sosiale medier som bruker bilder og informasjon av henne, men det er først nå at det som hun ser på som et seriøst nettsted har brukt henne.

– Dette er ikke første gang jeg oppdager at det blir brukt bilder av meg som jeg ikke har tillatt, sier bloggeren til NRK.no.

Nereng er ikke så ofte innom Facebook selv, og det er som regel venner og bekjente som oppdager annonsene og tar skjermdumper av dem og sender til henne.

– Jeg får mange spørsmål og henvendelser fra folk som lurer på hva dette er. Og nå har det skjedd veldig mange ganger, sier hun.


Vanskelig å slette profiler


Nereng tror årsaken til at private bilder av henne har dukket opp på annonser er at det finnes en rekke falske profiler på Facebook og andre medier. I Facebooks retningslinjer står det: Vi gir ikke innholdet ditt eller informasjonen din videre til annonsører uten tillatelse fra deg.

Nereng har aldri gitt tillatelse til dette, men mistenker at personer bak noen av de falske profilene kan ha gjort det.

– Det kan være Facebook som har laget reklamen, men da har de plikt til å informere meg om det. Jeg har ikke hørt noe, så det er nok en falsk profil som har sagt ja til bildebruken, sier hun.

Nereng har vært i kontakt med nettsiden slettmeg.no, som hjelper folk til å slette profiler og informasjon på Internett. Hun har rapportert flere av de falske Facebook-profilene, men ikke alltid med like stort hell. Fire ganger har det skjedd at hennes egen profil har blitt sperret.

– Man vet ikke helt hva man kan gjøre. Jeg har til og med sendt inn bilde av passet mitt for å bevise at jeg er meg. Nå er det mamma som må rapportere de falske profilene, sier hun.

Det er ikke bare vennene til bloggeren som har sett de falske annonsene. Hun har fått flere tilbakemeldinger på at hun bare er ute etter oppmerksomhet, og lar seg bruke på annonser og nettsider.

– Jeg får beskyldninger om at jeg er PR-kåt, og mange spør om jeg gjør det med vilje, sier hun.

– Helt utrolig

Nordisk sjef for Match.com, Mårten Forste, blir svært overrasket når NRK.no forteller han om de falske annonsene.

– Det høres helt utrolig ut. Vi bruker ikke bilder vi ikke har tillatelse til, og vi skal bare bruke bilder av de registrerte brukerne vår i annonser, sier han.

Etter å ha sjekket saken, mener Forste at det dreier seg om en falsk profil også på Match.com. Når en bruker registrerer seg på nettsiden kan han eller hun krysse av for at profilbildene kan brukes i annonser. Forste tror det er dette som har skjedd med Emilie Nereng.

– Noen må ha registrert seg med hennes bilde og informasjon, og takket ja til å bli brukt i annonser, sier Forste.

(Saken fortsetter etter bildet)

Voe-annonser

Disse annonsene har dukket opp Facebook.

Foto: www.voeblogg.no / Skjermdump

– Kontakt kundeservice

Annonsene som dukker opp på Facebook og andre sider, blir automatisk generert ut fra en database med bilder fra de brukerne som har takket ja til annonsering.

– Vi kjenner ikke til alle de hundretusener personer som har registrert seg, men vi er hele tiden på jakt etter falske profiler for å få fjernet dem, sier Forste.

Han sier at Match. coms kundeservice nå er på jakt etter en eller flere falske profiler av bloggeren, og de vil bli fjernet så fort som mulig. Han oppfordrer samtidig andre som opplever det samme å kontakte kundeservice så fort som mulig hvis de oppdager at de har blitt feilaktig brukt i en annonse.

– Vi kommer til å lete etter falske profiler. Det er dessverre medaljens bakside at slike ting skjer når man er kjent, sier Forste.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka