Hopp til innhold

Jon Balke – Magnetic Works

Jon Balke befester sin posisjon som en av Norges mest interessante, produktive og nyskapende improvisasjonsmusikere.

Jon Balke
Foto: presse

CD-anm Jon Balke - Magnetic Works

Nå er det bare en liten måned igjen til han er årets ”artist in residence” på Moldejazz 2012, hvor Jon Balke byr på daglige konserter som det er all grunn til å få med seg – enten det er nyutgaven av det arabisk-inspirerte Siwan-prosjektet, gjenfødelse av Jøkleba-trioen, morgenkonsert med slagverkensemblet Batagraf eller Jon Balke alene med et flygel.

Musikalsk grenseland

Og den perfekte opptakt foreligger nå i form av ECMs dobbeltalbum Magnetic Works – en collage av tre store Balke-prosjekter fra 10 til 20 år tilbake – da han virkelig utfordret og fant seg selv som komponist i et uutforsket grenseland mellom klassisk kammermusikk, tradisjonsmusikk og jazzimprovisasjon. Besetningen er tre eller fire blåsere, satt opp mot og integrert med like mange strykere. Over og igjennom det hele fingrer Balke sine utsøkte og ukonvensjonelle pianoklanger, og under ligger et intenst lyttende og lavmælt perkusjonskomp, det hele forankret i svenske Anders Jormins fjelltrygge kontrabass.

Imponerende

Det er sterke individualister i bandet - saksofonistene Morten Halle og Tore Brunborg har begge sitt beslektede men umiskjennelig personlige særpreg, det gjelder også trompetister Arve Henriksen og Per Jørgensen. Desto mer imponerende er måten de alle innordner seg i helheten og skaper et felles uttrykk hvor storartede solist- og ensemblepartier flyter sømløst sammen.

Arve Henriksen
Foto: presse

Temaene er enkle men insisterende, iblant himmelsk vakre og alltid utradisjonelle. Samtidig er det elementer av en universell tradisjonsmusikk på tvers landegrenser, tidsepoker og genre. Er det jazz, klassisk eller folkemusikk? Javisst er det det. Er det arabisk eller norsk? Ja da, arabisk og helnorsk. Det er rett og slett produktet fra to ekstremt lyttende ører som i dag etter 57 år stadig søker og aldri aksepterer annet enn det uhørte. Jon Balkes ører.

Morten Halle
Foto: presse

Kompromissløs

Hvordan lever han med slike kompromissløse krav til seg selv? Og hvordan kommer han fram til sine sterke og slitesterke uttrykk som fascinerer og forundrer oss gang på gang? Det forklarer Jon Balke selv i en gjennomreflektert omslagstekst som i seg selv er grunn god nok til å skaffe seg Magnetic Works-albumet.

Her forteller han om sine litterære og musikalske inspirasjonskilder, fra den egyptiske sangerinnen Oum Kalsoum og den spanske forfatter Lorca til mesterarrangører Claus Ogerman fra Tyskland og amerikanske Gil Evans. Dessuten forteller han om sine arbeidsmetoder og strategier for å skape et sterkt og helhetlig ensemble som også ivaretar den enkeltes potensial og ego. Moral: Sjekk ut dobbeltalbumet Magnetic Works 1993-2001. Og om du ikke kommer deg til Moldejazz i juli når Jon Balke er artist in residence, så fortvil ikke – Jazzredaksjonen i P2 er på plass.

Jon Balke - Magnetic Works
Foto: presse

Jon Balke: Magnetic Works 1993-2001

ECM 2182/83 2775156

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska