Hopp til innhold

MOPTI utfordrer

De trives på tvers av jazzhistorien og utfordrer oss i både det eksperimentelle og tradisjonelle. Vi sjekker ut Logic – platedebuten fra den unge norske gruppa Mopti.

MOPTI vinner Jazzintro 2012
Foto: presse / Mopti

CD-anmeldelse MOPTI - Logic

De snur opp-ned på alt hva ny norsk jazz er og kan være – med en musikk som utfordrer alle jazzens lyttervaner. Med platedebuten Logic innfrir den unge norske kvintetten Mopti forventningene som ble skapt da de for et lite år siden stakk av med seieren i konkurransen Jazzintro 2012.

I havgapet

Så har de også brukt tida godt, med suksesslansering og pressejubel i England og nå norgesturne med plateslipp etter åpenbart kreative studiodager i det nordvestlandske havgapet hvor Ocean Sound studio har skapt CD’ens glassklare og velbalanserte lydbilde.

Møttes på NMH

Mopti er et levende bevis på at jazzen lever og trives i miljøet på Norges Musikkhøgskole. Det er nemlig som studenter her at de fem instrumentalistene har utviklet sin genreoverskridende musikk, på tvers og langs av jazzhistorien og med åpne ører til så vel eksperimentell klangmusikk som til både orientalsk og afrikansk tradisjonsmusikk.

Mopti
Foto: presse / Mopti

Afrika og frijazz

Mopti er egentlig navnet på en region i det fascinerende musikklandet Mali, som for øvrig hylles med en egen låt på plata. Mopti er også en komposisjon av den amerikanske frijazzens trompetistpioner Don Cherry. Slik kan de underfundige titlene på den norske Mopti-plata være nøkkel til musikalske spor som faktisk gjør lyttingen lettere.

Krevende

For Moptis musikk er krevende. En tilsynelatende fri improvisasjon kan vise seg å være en godt kamuflert komposisjon, små utbrudd vokser og former seg til temaer, forrykende og tilsynelatende nyskapte passasjer kan være smarte jazzhistoriske sitater, dialoger kan bli til munnhuggeri og maktkamp på liv og død, rytmer etablerer seg og omformes og et lite joiketema utvikles til uhørte konsekvenser.

Samklangen mellom Molde-trompetist Kristoffer Eikrem og sørlendingen Harald Lassens saksofoner er varm, presis og klokkerein, og hele Mopti-kvintetten glimrer med virtuost spill – men det er ikke det det dreier seg om.

Glem dine forventninger

Vil du være med på ferden, kan det være lurt å glemme alle jazzlytteres forventninger om at ei låt går i bestemt rytme og toneart, starter med et tema som etterfølges av improvisert koring før låta slutter som den begynte. Hos Mopti må du like gjerne vente til slutten før du skjønner hva som var begynnelsen. På den måten kan åpningen av Logic-plata være en tålmodighetsprøve, så begynn heller med kutt 7 og 3 - eller 4 og 5 – og du sitter garantert i Moptis garn!

  • MOPTI - Logic
    Foto: Yoyo Stuff
    MOPTI - Logic
  • Harald Lassen, saxer
  • Kristoffer Eikrem, trompet
  • David Aleksander Sjølie, gitar
  • Christian Meaas Svendsen, bass
  • Andreas Wildhagen, trommer
  • Jazzland 374 856-2

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters