Hopp til innhold

- Mistet lysten på å lage musikk

Tidligere Vamp-vokalist Jan Toft gjør comeback etter tolv år utenfor rampelyset.

Jan Toft

TILBAKE: 12 år er gått siden Jan Toft sa opp i Vamp på direktesendt radio,

Foto: Warner Music

For folk flest er nok Jan Ingvar Toft kjent som den første vokalisten i Vamp, og som stemmen bak «Tir n'a Noir», «13 Humler», «Hallo, Adjø» og «Sitte Å Tenke». Men i 1998 hadde vokalisten fått nok og sa opp på direkten i en lokal radiosending, uten at noen i bandet hadde fått beskjed i forveien.

Siden den gang har det vært relativt stille fra Toft, selv om han selv hevder å ha hatt nok å gjøre. Blant annet ga han i 2003 ut en plate med gamle sanger fra Haugalandet. Han har også medvirket i en rekke teaterstykker.

Jan Toft "Alle É Aleina"

- TIDENES KLISTREMERKE: Det begynte som en spøk. Men Warner Music tok Toft dønn alvorlig.

Foto: Warner Music

- Jeg har holdt på med noe hele tiden, selv om jeg ikke har vært så synlig i VG og Dagbladet, sier Jan Toft til NRK.no.

NETT-TV: Se Jan Toft på «Førkveld»

Dumpet Marcel for assistenten

Men nå er han omsider tilbake. 9. august slapp han comebackplaten «Alle É Aleina», med 13 helt nye låter. Coveret på den nye platen er en historie i seg selv. Plateselskapet hadde hyret inn bergensfotografen Marcel Lelienhof til å ta coverbildene. Men da Toft skulle plukke ut sine favoritter, fikk Lelienhof seg en aldri så liten overraskelse.

- En av assistentene hans tok to bilder til bloggen sin med mobilkamera, og det var de to jeg falt for. Warner ville ikke bruke dem, så jeg måtte virkelig kjempe for de bildene. Det er sikkert første gang i historien at et mobilbilde blir LP-cover, sier Toft.

Og dermed er vi inne på forklaringen bak det voldsomme røde klistremerket om «ex-Vamp-vokalist Jan Toft» som dekker cd-platen.

Marcel Lelienhof

DUMPET MARCEL: Toft valgte i stedet assistentens bilder. - De er heldigvis fortsatt gode venner, sier vokalisten.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

- Tidligere i prosessen hadde jeg sagt ja til et lite klistremerke, for distributørene ønsket å ha det på platen. Da vi diskuterte bildet, sa jeg på spøk at de kunne lage klistremerket så stort at det skjulte hele coveret. Da var jeg jo 97,39 prosent sikker på at de ville bare le. Men de gjorde det. Det ble jo tidenes klistremerke. Selv folkene i plateselskapet ler av det nå, sier Toft.

- Folk var sinte på meg

Kort tid etter bruddet med Vamp, følte Toft seg uønsket hjemme i Haugesund og satte i stedet kursen mot London, hvor han jobbet som bartender i et ytterst tvilsomt strøk i tre år.

LES OGSÅ: Mistet to års arbeid | Uerstattelig Vamp-materiale funnet

- Folk hjemme var rett og slett litt sinte på meg. Vamp var byens stolthet. Da jeg sluttet, kom det en sorgreaksjon som kanskje gikk ut over meg. Det ble færre og færre jobber for meg i Haugesund, folk sluttet å komme på konsertene og media fulgte meg ikke opp lenger. Men det har gått over nå.

VAMP

SISTE ÅRET: Jan Toft i 1998, her sammen med Øyvind Staveland, Carl Tore Apeland og Torbjørn Økland i Vamp.

Foto: HELGE HANSEN / Scanpix

Vamp fortsatte uten Toft og gjorde stor suksess med Vidar Johnsen som ny vokalist. som i 2006 overlot mikrofonen til Paul Hansen. Gruppen slipper i høst albumet «Vamp I Full Symfoni II» med Kringkastingsorkesteret.

- Hvorfor har det tatt tolv år å gjøre comeback?

- På slutten av tiden min i Vamp var det ikke lenger gøy for meg å lage musikk, fordi jeg følte meg bundet til et konsept. Det drepte mye av gleden. Det var først da Vilde Bjerke, datteren til André Bjerke, ringte og ba meg sette musikk til tre-fire tekster, at lysten kom tilbake. Det åpnet en åre. Etter hvert begynte det å komme tekster også, sier Toft.

Isolerte seg i to måneder

Det meste av comebackplaten «Alle É Aleina«» ble laget på i den lille bygden Bjoa i Vindafjord, hvor Toft isolerte seg i to måneder for å få inspirasjon.

Øyvind Staveland i Vamp på scenen under konserten i Oslo Spektrum lørdag kveld.

INGEN KONTAKT: Toft har ikke hatt kontakt med Øyvind Staveland siden 2006, utenom ved utbetaling av royalties.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

- Hver morgen gikk jeg tur og sang for noen kviger. Det var en fin opplevelse. De ble fans etterhvert. På 17. mai så jeg ikke et eneste flagg. To måneder senere gikk jeg rett fra denne rare opplevelsen og rett inn i studio i Oslo med proffe musikere. Da prioriterte jeg de nyeste låtene, de jeg hadde laget på Bjoa, for å fange den rette atmosfæren, forteller han.

«Sommaren Utan Deg» regner Toft selv som mest representativ for tilværelsen på Bjoa. En annen av låtene, «Veggane Har Øyrer», har fått plateanmelderne til å dra paralleller til Kaizers Orchestra.

Vamp-gitarist Torbjørn Økland medvirker på flere av låtene, og blir regnet som en svært god venn av Toft. De øvrige Vamp-medlemmene har han liten og ingen kontakt med, utenom ved utbetaling av royalties for platene han medvirker på.

Vamp-comebacket

Sist gang han samarbeidet med gruppen, var på turnéen og platen med Kringkastingsorkesteret i 2006. CD-en solgte i over 120.000 eksemplarer bare på få måneder, og også DVD-utgivelsen av konserten på Rockefeller i Oslo gjorde det bemerkelsesverdig bra på salgslistene.

- Hvordan var det å fronte Vamp igjen, og det foran et symfoniorkester?

- Det var en grei opplevelse. De var såpass rause at jeg fikk velge ut og arrangere mine egne låter. Ellers hadde jeg nok sagt nei.

Kommende lørdag besøker Jan Toft Bergen og Ricks Teater, dagen etter turnéstarten i hjembyen. Publikum får trolig høre ni-ti av låtene fra platen, men det blir også en del overraskelser.

- Liker å gjøre uventede ting

- Jeg liker å flette inn uventede ting. Blant annet liker jeg å gjøre «Gryta Hennar Mor» live. Jeg er veldig glad i norske og svenske viser, men jeg gjør dem på dialekt. «Hovedøen», «Hildringstimen», for eksempel. Og så har jeg selvsagt med en del av Vamp-låtene mine. En salig blanding, sier Toft.