Hopp til innhold

– Nå må vi gjøre noen sprell

Politikk handler mer og mer om oppmerksomhet, og mindre og mindre om innhold, mener ekspertene.

Erna Solberg

Høyre-leder Erna Solberg hopper i havet iført overlevingsdrakt. Budskapet er at partiet lover 20 millioner kroner til redningsselskapet.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

– I større og større grad handler politikk om å selge ting til media. Det er litt den følelsen du har når du driver valgkamp. Det handler egentlig hele veien om å selge et budskap.

Det sier stortingskandidat fra Venstre, Iselin Nybø.

Høyre-leder Erna Solberg hopper i havet iført overlevingsdrakt. Budskapet er at partiet lover 20 millioner kroner til redningsselskapet. Det mediene fokuserer på er at Erna hopper i havet. Innslaget passerer nåløyet i Dagsrevyen samme kveld. Selv Høyres egne nettsider vinkler saken på at Erna hopper.

Les også: Se Høyre-lederen hoppe i havet

– Det er jo nettopp fordi at du løfter trauste Erna ut av hennes vante element. Det er såpass sprøtt at nok journalister gikk på. Jo mer spesielt, jo større sannsynlighet for at noen velger å bruke det, sier Terje Eide i Markedsføringshuset i Stavanger.

– Du må ha støttespillere rundt deg

– Sånn som det har blitt, så er det ikke nok lenger å selge et politisk budskap. Det må pakkes inn og det må presenteres på rett måte. Det skal og skje til rett tid og på rett sted.

Det sier leder for kommunikasjonsforeningen i Rogaland, Wenche Skorge.

– For å kunne gjøre det på en profesjonell, slik som det kreves i dag, så er du nødt for å ha støttespillere rundt deg som forbereder og baner veien for oppslaget. Du har rett og slett ikke tid og kapasitet til å gjøre det selv, mener Skorge.

Wenche Skorge

Leder for kommunikasjonsforeningen i Rogaland, Wenche Skorge, mener måten politikere, og også ledere, velger å kommunisere med omverdenen på, bærer mer og mer preg av ren markedsføring.

Det har banet veien for stadig flere kommunikasjonsmedarbeidere, både i offentlig og privat virksomhet. Politikken er ikke noe unntak.

Skorge mener måten politikere, og også ledere, velger å kommunisere med omverdenen på, bærer mer og mer preg av ren markedsføring.

– Det handler om å være på. Det handler om å være synlig, ikke så mye om innhold, sier hun.

– Nå må vi gjøre noen sprell

– Du ser jo noen sånne absurde utslag av og til som bærer preg av at noen har hatt en idedugnad. Nå må vi gjøre noen sprell for å få oppmerksomhet. Et litt kjedelig budskap skal få en litt spenstig innpakning, som betyr at partiledere må hoppe på sjøen i overlevingsdrakt, eller gjøre sånne litt rare ting for å få oppmerksomhet. Av og til tilter det over og blir tåpelig, mener Terje Eide.

Les også:

Han mener at utviklingen hvor man søker redaksjonell omtale med et kobbel av profesjonelle rådgivere i ryggen, også øker risikoen for den enkelte politikere eller leder.

– Du har ikke kontroll fullt ut med hva som blir formidlet videre. Du kan godt ha en ambisjon om å få formidlet noe. Så er det en journalist som skal formilde et eller annet som du ikke helt har kontroll på. Det er jo en risiko som du må leve med, mener Eide.

Aksjon for asylbarna i Stavanger 12. januar 2013

Stortingskandidat fra Venstre, Iselin Nybø, mener hun har betydelig mindre ressurser enn politikere fra de større partiene.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi har betydelige mindre ressurser enn de større partiene

– For det første; snakk alltid sant. For det andre; si det du mener, og for det tredje håp på det beste.

Det sier Iselin Nybø, Venstres stortingskandidat.

– Vi har betydelig mindre ressurser enn de større partiene har. Det er klart det er jo en utfordring, sier hun.

Iselin Nybø har ingen som jobber for seg og må bruke kvelder og netter til å skrive taler og holde seg oppdatert.

– Det er jo om å gjøre å komme ut med det budskapet man har. Da handler det først og fremst om å ha tid og resurser til å sette seg ned å tenke; Hva er det jeg vil formidle, og hvordan skal jeg formidle det? Hvis du skal sitte og gjøre alt sjøl, så er det begrenset hvor mange leserinnlegg, kronikker og pressemeldinger, debatter og intervjuer du kan gjøre på en dag, sier Nybø.