Med en fairtrade-handel på over 145 millioner kroner var fjorårets økning på det norske markedet hele 110 prosent sammenliknet med 2006.
Dette er nesten i verdenstoppen. Bare Sverige økte mer med ytterligere 56 prosent. Verden over gikk salget opp med 47 prosent det siste året.
Blomster og vin økte mest
Roser og vin var blant fjorårets salgsvinnere her hjemme. Norske kunder kjøpte mer enn seks millioner fairtrade-merkede roser, en kraftig økning fra året før.
Også Vinmonopolet merker tendensen. Der i gården finnes det sju fairtrade-merkede viner i hyllene, både på flaske og i papp. I fjor ble det solgt 110.000 liter av denne vinen.
Stiftelsen Fairtrade Max Havelaar Norge er selvsagt storfornøyd med utviklingen.
- Fairtrade-merkede varer har nå inntatt en tydelig posisjon i det norske markedet. Både forbrukere og dagligvarebransjen viser klart at de ønsker disse produktene, sier informasjonsansvarlig Helle Mjøs.
LES OGSÅ:
Startet med kaffe
I norske butikker er bananer, kaffe, juice, ris, te og sukker blant de mest kjente varene som er merket med rettferdig handel. Samt altså blomster og vin.
For 11 år siden var kaffen det første produktet i Norge som var merket med rettferdig handel.
I sin oppsummering av fjoråret viser den norske stiftelsen til at også stadig flere bedrifter satser på fairtrade-merket. Kantiner og kaffeautomater på arbeidsplassene utgjør en stadig større del av omsetningen.
LES OGSÅ:
Dette er andre år på rad at omsetningen øker for fairtradevarene i Norge. I 2006 ble det solgt slike produkter for 68 millioner kroner, også det en pen økning på drøyt 26 prosent fra foregående år.
LES OGSÅ: