Mannen, som har epilepsi, flyttet til en leilighet uten analog fasttelefonlinje. Telenor lovte flere ganger å prioritere oppkobling hos mannen, men dukket ikke opp som avtalt.
Har ligget utilkoblet
Snart to uker har gått siden Henning Furulund flyttet inn i ny leilighet utenfor Asker sentrum.
50-åringen er utviklingshemmet, men svært selvstendig og klarer seg fint på egenhånd. Fordi han har epilepsi trenger han likevel trygghetsalarm.
Men det hvite apparatet med den røde alarmknappen har lenge ligget på kjøkkenbenken utilkoblet. Og det har gjort han svært utrygg.
- Tenk hvis jeg fikk et kraftig epilepsianfall, hvem skulle jeg ha varslet? sier han fortvilet.
Manglet telefonlinje
Da en montør fra Hjelp24 kom for å installere alarmen på innflyttingsdagen ble det klart at leiligheten manglet den analoge fastelefonlinjen som trengs. Montøren ringte Telenor og ba om at de måtte komme og koble opp en linje for trygghetsalarmbrukeren.
Selskapet kunne ikke love oppkobling før en måned senere. Men da kommuen kontaktet Telenor noen dager senere fikk de løfter om at Furulund skulle få hjelp raskt.
- Telenor sa da at de skulle prioritere saken, og ville ordne saken innen forrige fredag, 25. juli, sier fungerende rådmann i Asker, Jostein Bø.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ferietid og få montører
Selskapet dukket imidlertid ikke opp denne fredagen, og på mandag måtte kommunen ta en ny telefon til Telenor.
- Det ble sagt at de hadde få montører, at det var ferietid og at de beklaget, men at de skulle ta kontakt umiddelbart. Men fortsatt har ingenting skjedd, forteller Bø.
Asker kommune har tidligere gjort det klart for Telenor hvor viktig det er at tryggehetsalarmbrukeren raskt får analog telefonforbindelse.
- Jeg synes det er alvorlig at Telenor, som har denne avtalen, ikke overholder de avtaler som de har, enten med kunder eller oss som kommune.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Legger seg flat for kritikken
- Jeg er helt ubetinget enig med rådmannen i Asker når han sier at Telenor bør holde de løftene vi gir. Derfor er det beklagelig at vi har gitt løfter med hensyn til montering av en alarm som vi ikke har klart å holde, sier informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid.
Han sier trygghetsalarmer i Telenor skal prioriteres som hastesaker, men viser til at det er ferietid, også i montørbransjen.
- Jeg vet at det ikke er en unnskyldning, men mer en forklaring på hvorfor det har vært en svikt i kommunikasjonen og utførelsen av dette oppdraget, sier Sollid.
Etter at Østlandssendingen kontaktet selskapet om saken torsdag ettermiddag skal en montør ha vært på plass i mannens leilighet og koblet opp fasttelefon hos trygghetsalarmbrukeren.