Hopp til innhold

Får du lyst på uteis eller utepils når du ser dette bildet?

Ser du en ispinne opp ned, eller en skummende halvliter med øl? Ifølge Aker Brygge reklamerer de kun for et arrangement der de skal dele ut is. Helsedirektoratet mener bildet er i strid med reklameforbudet.

Ute-is eller utepils på Aker Brygge

IS ELLER ØL? Aker Brygge ønsker å åpne sommeren med disse plakatene. Helsedirektoratet mener den gule 'ute-isen' gir assosiasjoner til utepils, og dermed er ulovlig.

Foto: Gøril Furu / NRK

Avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet er ikke i tvil om hva hun ser.

– Bildet av denne «ute-isen» gir assosiasjoner til utepils, og er dermed i strid med reklameforbudet. Alle bilder og uttrykk som gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikk omfattes av reklameforbudet, sier Skyvulstad.

Det norske forbudet mot alkoholreklame er et av verdens strengeste, og omfatter all reklame i trykt skrift, film, radio, TV, Internett, lysreklame, plakater, skilt, avbildninger, utstillinger og distribusjon av trykksaker og vareprøver.

Nå vil direktoratet be om en uttalelse fra Aker Brygge, og eventuelt be dem om å endre reklamen. I så fall må de forte seg, for destinasjonssjef i Aker brygge, Thomas Nygård, sier at denne kampanjen avsluttes allerede denne uka.

– Dette handler om is

"Årets første ute-is"

'Velkommen til årets første ute-is' står det på bildet Aker Brygge har lagt ut på sin instagramkonto. Det er blant annet merket med #utepils av Aker Brygge selv.

Foto: Skjermdump fra Instagram

Nygård er ikke enig i at ispinnen ser ut som en utepils, og sier at kampanjen retter seg mot et arrangement på lørdag med utdeling av is og åpning av en ny marina.

– Jeg klarer ikke helt å se dette, men jeg har sett på nettsider og i sosiale medier at folk har hatt kreative tanker rundt kampanjen. Men det har altså ikke vært formålet. Denne kampanjen har vært koblet opp mot helga som kommer, der is og barnefamilier står på agendaen, sier Nygård til NRK.

Men på Aker Brygges instagram-konto har dere lagt ut et bilde av reklameplakaten der det står både #ute-is og #utepils?

– Det har jeg ikke godkjent, så det må jeg ta med reklamebyrået.

Så dette er ikke et stunt for å få ekstra mye oppmerksomhet?

– Når vi skal åpne en marina som vi har brukt mye energi på å etablere midt i Oslo, så ønsker vi å skape blest om det og isens dag. Som destinasjonssjef ønsker jeg jo at folk skal komme og oppleve den nye marinaen.

Han sier at han foreløpig bare har fått reaksjonen fra Helsedirektoratet gjennom media, og at kampanjen uansett vil avsluttes denne uka.

Kommer det til å få konsekvenser for senere kampanjer?

– Dette er jo en helt frittstående kampanje, og jeg vet ikke hva vi gjør neste gang. Men det ville jo være dumt å lage to like kampanjer. Vårt eneste mål er å vise fram en flott destinasjon, og Norges fineste marina. Vi gjør jo dette for å få oppmerksomhet.