Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sto for åpninga da landets første jernbanestrekning med nytt signalanlegg ble åpna mandag.
Østre linje har vært test-strekning for det nye signalsystemet, kalt ERTMS (European Rail Traffic Management System), og er nå blitt landets mest moderne jernbanestrekning.
Signalfeil står i dag for rundt femti prosent av alle togforsinkelser i Norge, men med det nye systemet vil det bli forbedringer, ifølge prosjektleder i Jernbaneverket Jarle Rasmussen.
I dag ble det nye systemet tatt i bruk «på ordentlig», akkompagnert av hornmusikk.
– Dette er en flott markering av noe som betyr veldig mye for jernbanen. Det å få oppgradert teknologien på signalanlegget betyr noe for reisehverdagen for folk, sa Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).
Færre avbrudd
Ifølge Olsen er det avbruddene folk kommer til å merke best. Eller mangelen på dem. For det blir en forskjell når man bytter ut et system som bruker over hundre år gammel teknologi, sier Olsen.
– Det at lokførererne nå får informasjon inn til fingerspissene betyr noe for driftsstabiliteten, men også at vi kan utnytte jernbanen mer effektivt i fremtiden.
Strekninga på østre linje har en prislapp på 1,2 milliarder kroner, og er et stort og tidkrevende system å rulle ut. Fullt utbygd er det ikke før rundt år 2030.