Hopp til innhold

– Vi får leve med NRK-lisensen

Høyre-leder Erna Solberg støtter ikke Frps forslag om å privatisere NRK.

erna solberg tale landsmøte 2013

Erna Solberg under sin tale for Høyres landsmøte i 2013. I dag sier hun at Høyre ikke ønsker å selge NRK til private aktører.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Med stort flertall vedtok Frps landsmøte lørdag ettermiddag at NRK-lisensen skal fjernes og at staten skal selge sine aksjer til private eiere.

«Finansiering av NRK må skje på samme vilkår som andre kringkastere», heter det i forslaget som fikk flertall med 136 stemmer.

Solberg er imot salg

I dag sier Høyre-leder Erna Solberg at Høyre ikke følger denne tankegangen, og at en privatisering av NRK vil svekke blant annet TV2.

– At NRK skal selges ut til andre og må ut i reklamemarkedet for å finansiere seg er for det første en dårlig tankegang når det gjelder TV2. Det vil bety at TV2 sitt marked forsvinner. Jeg tror heller ikke at det styrker allmennkringkasteren NRK. Jeg tror folk i Norge setter pris på at vi har et godt NRK, med god kvalitet i programlisten, sier hun.

Til tross for lisenspenger?

– Ja. Vi kan alltids diskutere hvordan vi skal organisere lisenspenger annerledes, det ser jeg at det er andre partier som har ideer om. Vi har funnet ut at lisensen er noe vi får leve med.

Solberg passer samtidig på å understreke at hun ikke har lovet NRK mye penger på lisensen i årene fremover – dersom hun blir statsminister til høsten.

– Vi skal passe på at folk har råd til dette også, men det å ha en lisens eller en finansiering som er spesiell for NRK, det synes jeg at vi skal leve med. Vi er et lite land med et litt sært språk, og vi trenger norskproduserte programmer, mener hun.

– Vil være katastrofalt

Rune Indrøy

Rune Indrøy i TV2 tror et salg av NRK til private vil svekke de kommersielle mediehusene i Norge.

Foto: TV 2

Medierådgiver Lasse Gimnes slakter forslaget og sier i dag til Aftenposten at privatisering av NRK vil gjøre det vanskelig for andre aktører å hevde seg.

– Dette vil være katastrofalt for andre medier, også for nettsteder og papiraviser. NRKs stilling er fantastisk sterk i det norske markedet med 66 prosent av radiolytterne og 41 prosent av TV-tittingen, sier han til avisen.

Også kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV2 tror at forslaget vil svekke de kommersielle mediehusene i Norge.

– Jeg vil først og fremst si at dette er et urealistisk forslag. Det vil svekke NRK selv, og det vil svekke alle de kommersielle mediehusene i Norge. Jeg ser heller ikke bort fra at noen mindre medievirksomheter kan gå konkurs. Det norske markedet er rett og slett ikke stort nok, sier han til Aftenposten.