Båter forlater Tromsø denne uka med skipper Phillippe Hercher, hans kone Cécile Zawieja som er maler, og deres datter Agathe(6).
Det øvrige mannskap er en fransk forfatter, en historiker og en presseansvarlig samt to av mannskapet fra seilbåten Vagabond som seilte gjennom Nordøstpassasjen i 2002.
Også dette ekteparet har med seg et barn, dattera Léonie på to år.
Grønn teknologi
De skal tilbakelegge mer enn 10 000 nautiske mil med den nå ombygde slepebåten som tidligere er brukt av den franske marinen.
I dag er den ombygd til en ”alternativ båt”, og mannskapet ønsker å bevise at man kan navigere en slik båt med redusert bruk av fossilt brensel.
De vil derfor gå gjennom Nordøstpassasjen med en kombinert løsning av motor og seilkraft.
Båten har flere store solpaneler, og båten er utstyrt med såkalt LED-elektrisitet som gir lang holdbarhet på lyspærer og tåler ekstrem temperatur.
Le Manguier er også utstyrt med en helt ny motor for minimalisering av dieselbehovet, den har kjølerom, vaskemaskin, dykkerutstyr, redningsflåte og to havkajakker.
Vil påvirke moderne fiskeflåte
-I tillegg er båten rigget for bruk av seil, noe som reduserer bruken av diesel med mellom 15 og 25 %, sier ekspedisjonsleder Philippe Hercher.
-Jeg ønsker å bevise for den moderne fiskeflåten at dette er energibesparende, miljøvennlig og økonomisk lønnsomt.
Ved ankomst Tokyo vil han presentere denne økonomibesparelsen for japanske miljøer i håp om internasjonal tilslutning.
Le Manguier skal også prøve ut en ny biologisk skrog-maling som ikke skader miljøet, framstilt av det franske laboratoriet MAPIEM ved Universitetet i Toulon.
Gjerne ungdom ombord
De har informert om sin økologiske, grønne tankegang under alle havneopphold underveis, og har hatt skolebesøk ombord både i Spania, Portugal, Irland og Skottland.
– Ungdommens engasjement er inspirerende, sier Hercher.
– Og ved å ta barna våre med på turen, vil vi vise neste generasjon at vi bryr oss om miljøet på kloden.
Le Manguier skal besøke Murmansk før den lange reisa gjennom Nordøstpassasjen, og håper å nå
i begynnelsen av oktober.
Nordlig sjørute
Nordøstpassasjen er i nyere tid også kalt den nordlige sjørute, og er bare delvis åpen sommerstid.
Ved større nedsmelting av isen i polbassenget, er det forventet at passasjen vil få økende gjennomgangstrafikk i framtida.